Trans-action! Seminar as an event in the light of transactional analysis

Trans-action! Seminar as an event in the light of transactional analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.04

Keywords:

transactional analysis, Eric Berne, seminar, psychological game

Abstract

This paper is a result of analysing the academic phenomenon of research seminar in order to find elements of its structure (a set of invariable traits). This research was conducted with the help of terminology taken from Transactional Analysis, which made it possible to name a few seminar games and to discuss the issue of the very seminar description boundaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Łukasz Michalski, a:1:{s:5:"pl_PL";s:33:"Uniwersytet Śląski w Katowicach";}

Employee of the Institute of Pedagogy at the University of Silesia in Katowice. In his research interests he oscillates around the philosophical and cultural contexts of upbringing and qualitative research strategies (in particular, using the interface between the methodology of literary studies and reflection on upbringing). Currently, he focuses his research efforts on issues related to the theory of historiography of education. He published, inter alia, the book Transformations of Impossible Syntheses. Towards the pedagogical nature of the textbook historiography of education, in which it explores the meanders of the narrative of contemporary historical and educational syntheses.

References

Aymes M (2007). From-To? Contemporaneities of the Seminar(s). Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société, https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01419950 [dostęp: 6 XI 2020]

Barthes, R. (1978). A Lover's Discourse: Fragments. New York: Hill and Wang.

Barthes, R. (1982). A Barthes Reader. New York: Hill and Wang.

Barthes, R. (1989). To the seminar. W: R. Barthes, The Rustle of Language. New York: University of California Press.

Berne, E. (1964). Games People Play: The Psychology of Human Relationships. New York: Grove.

Clark, W. (2006). Academic Charisma and the Origins of the Research University. Chicago: University of Chicago Press.

Cornell W. F. , de Graaf A., Newton T., Thunnissen M. (red.) (2016). Into TA: A Comprehensive Textbook on Transactional Analysis. London: Karnac Books.

Dudzikowa M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty (s. 203-246), T. 5. Gdańsk: GWP.

Grzesiuk L., Jakubowska U. (1994). Inne szkoły psychoterapeutyczne. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia: Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 68-85). Warszawa: PWN.

Habermas, J. (1975). Moral Development and Ego Identity. Telos, 24, 41–55. https://doi.org/10.3817/0675024041

Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, http://ptat.pl/wp-content/uploads/2017/07/SlownikAT.pdf [dostęp: 6 XI 2020]

Latour B. (1983). Give Me a Laboratory and I Will Raise the World. W: K. Knorr, M. Mulkay (red.). Science Observed (s.141-170), London: Sage, http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/12-GIVE-ME-A-LAB-GB.pdf [dostęp: 6 XI 2020]

Markowski M. P. (1999). Dyskurs i pragnienie. W: R. Barthes. Fragmenty dyskursu miłosnego. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Miłosz Cz. (1996). Legendy nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Newell, S., Jeffery, D. (2002). Behaviour management in the classroom: Transactional analysis approach. London: David Fulton Publishers.

Szahaj A. (1996). Ironia, majsterkowanie i miłość. W: Z. Sarelo (red.), Moralnosc i etyka w ponowoczesności (149-153). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.

Widawska, W. (2016). Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 93–109. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.06

Witkowski L (2009). Kultura podatna na zranienia. Rozmowy z duchami: fragmenty myślowe. W: Idem: Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową (s. 95-113). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Witkowski, L. (2010). Tożsamość i zmiana: Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Žižek, S. (2008). Lacan: Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Michalski, Łukasz. (2020). Trans-action! Seminar as an event in the light of transactional analysis. The Educational Transactional Analysis, (9), 55–70. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.04

Issue

Section

Transactional analysis in education
Loading...