The Educational Meaning of Intra and Interpersonal Relations between the Teacher and the Student, in Terms of the Transactional Analysis

The Educational Meaning of Intra and Interpersonal Relations between the Teacher and the Student, in Terms of the Transactional Analysis

Authors

  • Anna Kwatera, dr Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • Małgorzata Mądry-Kupiec, dr Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.05

Keywords:

interpersonal relations, intrapersonal relations, the role of the teacher, the effectiveness of permeability of the education system

Abstract

In the article the main features of the educational environment, which constitute the back- ground of the teacher-student relation, have been distinguished. Additionally, an attempt has been made to apply main lines of transactional analysis for the exploration of the roles of the teacher, as well as their significance in the teacher-student relation and effectiveness of educational actions. Such roles as educational and formative, through which the basic tasks included in educational goals are realised, have been indicated. Thus, the article concentrates on the following roles of the teacher: counsellor, mentor, coach, partner, student, this woman/this man. The teacher’s inter-and intrapersonal relations were analyzed in relation to the structural analysis of personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Kwatera, dr, Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; pedagog w obszarze dwóch specjalności: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna; adiunkt w StudiumKształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie od kilkunastu lat zajmuje się kształceniem nauczycieli w wymiarze teoretycznym i praktycznym. Zainteresowania naukowe i badawcze dotyczą zagadnień pedeutologicznych i dydaktycznych, kształcenia kreatywności w kontekście efektów edukacyjnych, a także programowych, organizacyjnych i metodycznych działań innowacyjnych w szkole.

Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Wydział Pedagogiczny, Studium Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

pedagog i psycholog, pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jej zainteresowania dotyczą komunikacjiinterpersonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem relacji dorosły–dziecko i nauczyciel–uczeń, oraz rozumienia dziecka i nastolatka w nurcie psycho- analitycznym. W 2011 roku wydała książkę Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji.

Published

2017-12-30

How to Cite

Kwatera, A., & Mądry-Kupiec, M. (2017). The Educational Meaning of Intra and Interpersonal Relations between the Teacher and the Student, in Terms of the Transactional Analysis. The Educational Transactional Analysis, (6), 87–106. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.05

Issue

Section

Transactional analysis in education
Loading...