Abstrakt
Przedmiot opracowania stanowią kompetencje twórcze ukazane jako potencjał podmiotowych zasobów. Przedstawia ono problematykę pytań badawczych, empiryczne weryfikacje oraz zawiera odniesienia i inspiracje. Przyjęta perspektywa zasobów rozwojowych wyznacza pozytywny model rozwoju człowieka. Wpisuje się on w postulat rozwijania edukacji pozytywnej, nakierowanej na wspieranie zasobów twórczych człowieka, budowania programów wychowania w klimacie protwórczości i prozdolności. Przyjęta pozytywna perspektywa zasobów wpisuje się w nurt pedagogiki pozytywnej (pozytywnego rozwoju)
Bibliografia
Błachnio, A., Obuchowski, K. (2011). Teoria osobowości autorskiej i Kwestionariusz POA. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 161–189). Warszawa: Vizja Press & IT.
Borowska, T. (2000). Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa: Wydawnictwo IBE.
Burow, O.-A. (1992). Synergia jako naczelna zasada pedagogiki humanistycznej. W: B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki (s. 91–105). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Caar, A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach (tłum. Z.A. Królicki). Poznań: Zysk i S-ka.
Caprara G., Alessandri G., Eisenberg N. (2012). Prosociality: The Contribution of Traits, Values and Self Efficacy Beliefs. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1289–1303.
Cohen, L. (1989). A continuum of adaptive creative behaviors. Creativity Research Journal, 2, 169–174.
Craft, A. (2000). Creativity across the Primary Curriculum. London – New York: Routledge.
Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerw, A. (2010). Optymizm. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hubert, J. (2008). Społeczeństwo synergetyczne. Kraków: Universitas.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kozielecki, J. (1999) Zaduma nad możliwością ulepszania człowieka, W: J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków (s. 115–127). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Łukaszewicz, R. (2002). Studia nad alternatywami w edukacji. Wrocław: Wyd. Fundacja WIE.
Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia (tłum. I. Wyrzykowska). Warszawa – Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań (tłum. S. Zabielski). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Obuchowski, K. (1983). Autonomia jednostki a osobowość. W: J. Reykowski, O.W. Owczynnikowa, K. Obuchowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości (s. 135–153). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: Książka i Wiedza.
Obuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Obuchowski, K. (1995). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Obuchowski, K. (2001). Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.
Pietrasiński, Z. (1992). Wiedza i „rola” autokreacyjna jednostki jako przedmiot rozwoju, Przegląd Psychologiczny, 1, 9–18.
Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Richards, R. (2007). Everyday creativity: Our hidden potential. W: R. Richards (ed.), Everyday creativity and new views of human nature. Psychological, social, and spiritual perspectives. Washington DC: American Psychological Association.
Runco, M.A. (2006). Reasoning and personal creativity. W: J.C. Kaufman, J. Bear (eds.), Creativity and reason in cognitive development. Cambridge: Cambridge University Press.
Seligman, M.E.P. (2002). Authentic happiness: Using the New positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
Seligman, M.E.P. (2004). Psychologia pozytywna (tłum. J. Czapiński). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia (tłum. A. Jankowski). Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Suchodolski, B. (1976). O działalności twórczej. Studia Pedagogiczne, 28, 5–15.
Suchodolski, B. (1983). Twórczość – rzeczywistość, nadzieje, wątpliwości. W: B. Suchodolski (red.), Wychowanie i strategia życia (s. 43–78). Warszawa: WSiP.
Suchodolski, B. (1985). Kim jest człowiek?. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Szmidt, K. (2006). Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności myślenia pytajnego. W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Dylematy edukacji artystycznej. T. 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka (s. 21–49). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szmidt, K. (2009). W kierunku kreatologii. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer). W: S. Popek, R. Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska, M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty (s. 34–46). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone. W: K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej (s. 14–28). Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Szmidt, K.J. (2018). Kreatywność metodologiczna w badaniach pedagogicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 26 (1), 139–158.
Trempała, J. (1995). Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Trempała, J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Tyszkowa, M. (1996). Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. W: M. PrzetacznikGierowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne (s. 45–56). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wróblewska, M. (2015a). Kompetencje twórcze w dorosłości. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Wróblewska, M. (2015b). Creativity in Management – Correlates Symptoms as Determinants of Success. Ekonomia i Zarządzanie [Economics and Management], 7, 4, 30–38.
Wróblewska, M. (2015c). Podmiotowe kompetencje twórcze i transgresja w perspektywie inwestycyjnej i zarządzania, Ekonomia i Środowisko [Economics and Environment Journal of the Polish Association of Environmental and Resource Economists], 1 (52), 160–168.
Wróblewska, M. (2018a). Potencjał podmiotowy i kompetencje jako istotne zasoby zapewniające efektywne radzenie sobie w sytuacjach społecznych i zawodowych. W: M. Wróblewska, A. Pogorzelska, S. Nowel (red.), Potencjał podmiotowy i kompetencje – w perspektywie rozwoju kariery zawodowej (s. 8–30). Suwałki: IBUK Libra.
Wróblewska, M. (2018b). Proaktywność w rozwoju zawodowym i karierze bez granic. W: M. Wróblewska, A. Pogorzelska, S. Nowel (red.), Potencjał podmiotowy i kompetencje – w perspektywie rozwoju kariery zawodowej (s. 46–63). Suwałki: IBUK Libra.
Wróblewska, M. (2018c). Expanding the Boundaries of Self: Self-Realization, Trangression, and Creative Competence. Rocznik Teologii Katolickiej, 17, 2, 163–174.
Wróblewska, M. (2019). Człowiek – Sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i biograficznym. W: A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji? (s. 155–177). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Wróblewska M. (2020a). Granice i transgresje (w) edukacji? Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 3 (39), 203–215. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.3.203-215.
Wróblewska, M. (2020b). Zasoby, potencjał i możliwości człowieka w perspektywie samorealizacji. Chowanna, 5 (22), 90–105.
Wróblewska, M. (2021). Między brakiem a potencjałem. Pedagogika pozytywnych zasobów. Forum Pedagogiczne, 2, 197–210.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Podstawy Edukacji