The Role and Significance of the Educator - Pupil Relationship from the Perspective of Ignatian Pedagogy Assumptions

Abstract

This paper presents the historical conditions of Ignatian pedagogy as rooted in the centuries-old tradition of Jesuit (Society of Jesus) education. A wide range of schools and universities in every continent adopt the Jesuit principles of education, which teach children and young people in the spirit of the Latin maxim of cura personalis (care of the person). The dialogue between the student and the teacher is an essential aspect of Jesuit education. It is understood as the manner in which teachers accompany students in their growth and development so that over time they can become human beings for others. The article also discusses the relationship between pedagogy and the Ignatian Spiritual Exercises developed by St. Ignatius and presents three important components of Jesuit education: experience, reflection, and action.

Pdf (Język Polski)

References

Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania. (1986). B. Steczek (tłum.). Kraków.

Gallagher, M. (2003). Clashing Symbols: An Introduction to Faith-and-Culture. Londyn.

Gallagher, M. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej. W: W. Pasierbek (red). Pedagogika Ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Biblioteka Pedagogiki Ignacjańskiej. Kraków.

Górska, L. (2007). Pedagogia i pedagogika jezuicka – w poszukiwaniu inspiracji dla współczesnego wychowania. W: I. Kość, E. Magiera (red.). Z dziejów oświaty polskiej. Szczecin.

Iparraguirre, I. (red.) (1955). Directoria Exercitiorum Spiritualium (1540–1599). Monumenta Historica Societatis Iesu. Monumenta Ignatiana. Rzym.

Kolvenbach, P.-H. (2006). Przedmowa. W: Podstawy edukacji ignacjańskiej. B. Steczek (tłum.). Kraków.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź.

Lambert, W. (2001). Słownik duchowości ignacjańskiej. O. Fendrych (tłum.). Kraków.

Loyola, I., św. (1999). Ćwiczenia duchowne. J. Ożóg (tłum.). Kraków.

Łobocki, M. (2008). Teoria wychowania w zarysie. Kraków.

Pasierbek, W. (red.) (2008). Pedagogika Ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Biblioteka Pedagogiki Ignacjańskiej. Kraków.

Podstawy edukacji ignacjańskiej. (2006). B. Steczek (tłum.). Kraków.

Popłatek, J. (1973). Komisja Edukacji Narodowej. Udział byłych jezuitów w pracach Komisji Edukacji Narodowej. Kraków.

Sośnicki, K. (1967). Istota i cele wychowania. Warszawa.

Stasiewicz-Jasiukowa, I. (2004). O kondycji naukowej jezuitów polskich (od roku 1773 do XXI wieku). W: I. Stasiewicz-Jasiukowa (red.). Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami. Kraków – Warszawa.

Śliwerski, B. (1988). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków.