Innovative school - creative student Creativity challenge to contemporary education

Abstract

In this article the author undertakes the issue of creativity in the context of transformation in the education system. Feature of modern society are the rapid change in many areas of human life, including the field of education. The changes become a kind of standard, rule of social functioning. People therefore need help in accommodating to ever faster changing world. An answer to these needs may become a creation understood as an active attitude to life. School is a place, which should promote and develop pupil’s creative activities. Its task is to prepare young generation to carry out roles in a changing society. In order to meet these challenges, we must introduce the process of innovations by modifying and enriching the teaching standard. The pupil, who in school will gain the skill of creative thinking in the future will become active participant of an innovative society

Pdf (Język Polski)

References

Cropley, A. J. (1989). Nauczyciel wobec twórczego dziecka. W: M. Malicka (red.). Twórczość czyli droga w nieznane. Warszawa.

Dyrda, B. (2005). Założenia i ewaluacje zajęć „Kreatywność w pracy nauczyciela i wychowawcy – techniki twórczego rozwiązania problemów”. W: K. J. Szmidt (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź.

Gębuś, D., Łęski, Z. (2005). Technologie informacyjne a postawa twórcza ucznia – szansa na rozwój czy zagrożenie wykluczeniem? (niepublikowany referat wygłoszony 21.10.2005 r. w Warszawie na III Ogólnopolskiej Konferencji Twórczości „Kreatywność kluczem do sukcesu”).

Łaguna, M. (1996). Budować obraz siebie. Badania nad obrazem siebie studentów kształconych metodami aktywizującymi. Lublin.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A. i in. (2005). Trening twórczości. Gdańsk.

Pilch, T. (red.) (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. II. Warszawa.

Schulz, R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa.

Silberman, M. (2005). Uczymy się nauczać. J. Rybski (tłum.). Gdańsk.

Stasiak, M.K. (2000). Twórczy i harmonijny rozwój człowieka. Łódź.

Szmidt, K.J. (1995). Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Warszawa.

Szmidt, K.J. (2003). Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich. W: K.J. Szmidt (red.). Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania. Kraków.

Szmidt, K.J., Rakowiecka, B., Kraszewski, K. (1996). Program edukacyjny. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Warszawa.

West M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. M. Woźniak (tłum.). Warszawa.