Abstract
The goal of this paper is to analyze the relationship between the communication competencies (in foreign languages) and the chosen phenomena of the mobile society. A number of social researchers claims, that the “mobility” becomes one of the crucial values of contemporary society and the communication in foreign languages is among the key (esential) competences of citizens. This applies also to higher education system – internationalization of universities, participation in educational exchange programmes. The article aims to discuss the meaning of communication competencies in foreign language as a challenge for international educational mobility of youth. The issue is analyzed on the basis of author’s pilot research into the educational mobility (Erasmus+ program) of university students of the Faculty of Educational Studies of Adam Mickiewicz University, Poznań (N = 92). A following research thesis was put forward: the approach to foreing educational mobility will be ambivalent. The vast majority of respondents considered the participation in the class at a foreign language and improving the proficiency in foreign language as the advantages of the involvement in the Erasmus+ program. Simultaneously, the lack of foreign language ability to participate in learning process is perceived as the essential threat associated with the foreign mobility.
References
Bauman, Z. (2007a). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2007b). Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Sic!
Brown, R., Guereño-Omil, B., Hannam, K. (2014). Erasmus mobility and employability research. W: P. Bryła, T. Domański (red.), The impact of the Erasmus programme on mobility and employability (s. 11–26). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bryła, P. (2014). International student mobility in Poland – a literature review on tendencies, motivations, and obstacles. W: P. Bryła, T. Domański (red.), The impact of the Erasmus programme on mobility and employability (s. 135– 164). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Dybaś, M., Dziemianowicz-Bąk, A., Krawczyk-Radwan, M., Walczak, D. (2012). Szkolnictwo Wyższe. W: Raport o stanie edukacji 2011 (s. 121–168). Warszawa: IBE.
Ellis, M. (2018). The impact of a national examination in foreign language on teaching, learning and the work of schools. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
European Commission. (2018). Report from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Mid-term evaluation of the Erasmus+ programme (2014–2020). Brussels: European Commission. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/?uri=COM:2018:50:FIN [dostęp: 4.10.2019].
Gallup Organization. (2009). Flash Eurobarometer Nº. 260. Students and Higher Education Reform Survey among students in higher education institutions, in the EU Member States, Croatia, Iceland, Norway and Turkey Special Target Survey. Analytical Report. Pobrane z: http://ec.europa.eu/public_opinion/ flash/fl_260_en.pdf [dostęp: 10.11.2019].
Goździewicz, A. (2013). Otwartość na karierę międzynarodową studentów ostatnich lat studiów. Analiza osobowościowych i kontekstualnych uwarunkowań. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Komisja Europejska, EACEA, Eurydice. (2012). Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. (Rozwijanie kompetencji kluczowych w szkołach w Europie. Wyzwania i możliwości tworzenia polityki edukacyjnej). Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Pobrane z: http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/ 2013/03/Developing_Key_Competences_pl.pdf.pdf [dostęp: 3.11.2019].
Koralewicz, J. (2009). O relacjach i poczuciu więzi młodzieży. W: J. Koralewicz, P. Ruszkowski, J. Bieliński, A. Figiel (red.), Dylematy światopoglądowe młodzieży. Pokolenie JPII (s. 227–245). Poznań: Zysk i S-ka.
Kouhan, B. (2015). Exploring the assessment network at a foreign language course in the Polish upper secondary school and the British sixth form college – the results of the comparative research. W: L. Szymański, M. Kuczyński (red.), Language, thought and education: exploring networks (s. 77–91). Zielona Góra: Uniwersystet Zielonogórski.
Machnikowska, A. (2015). Quo vadis, universitas?. W: S. Biliński (red.), Szkolnictwo wyższe w obliczu zmian (s. 35–46). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Marciniak, M. (2013). Opanowani syndromem konsumpcyjnym? Testowanie koncepcji Zygmunta Baumana – komunikat z badań. Rocznik Lubuski, 39 (1), 101–114.
Marciniak, M. (2012). Orientacje konsumpcyjne – bariera w rozwoju kapitału społecznego młodzieży akademickiej? Doniesienie z badań. Studia Edukacyjne, 22, 227–256.
Marciniak, M., Przybyszewska, D. (2017). Gry sieciowe a rozwój kompetencji społecznych młodzieży. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 389–399). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Marciniak, M. (2018). Studenckie strategie korzystania z mediów – blokada osiągnięć akademickich?. Konteksty Pedagogiczne, 10, 157–167. http:// dx.doi.org/10.19265/KP.2018.110157.
Narkiewicz-Niedbalec, E., Kołodziejska, E. (2015). Pokonywanie barier i wykorzystywanie szans – doświadczenia uczestników programu Erasmus. W: P. Prüfer (red.), Erasmus – relacja – internacjonalizacja (s. 61–78). Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. (2006). Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz.U. L 394, 30.12.2006. Pobrane z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=pl [dostęp: 24.10.2019].
Rada Europy. (2000). Presidency Conlusions, Lisbon European Council. Pobrane z: http://www.consilium.europa.eu/pl/european-council/conclusions [dostęp: 24.06.2019].
Rumbley, L. (2011). Review of the existing literature on mobility obstacles and incentives. W: U. Teichler, I. Ferencz, B., Wächter (eds.), Mapping mobility in European higher education. Volume I: Overview and trends. A study produced for the Directorate General for Education and Culture (DG EAC), of the European Commission. Brussels: European Commission. Pobrane z: http://www.acup.cat/sites/default/files/teichlerferenczwaechtermappingmobilityineuropeanhighereducation_0.pdf [dostęp: 20.12.2019].
Smuk, M. (2016). Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Lublin – Warszawa: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne.
Urry, J. (2009). Socjologia mobilności. Warszawa: PWN.
Vossensteyn, H., Beerkens, M., Cremonini, L., Huisman, J., Souto-Otero, M., Bresancon, B., Focken, N., Leurs, B., McCoshan, A., Mozuraityte, N., Pimentel Bótas, PC, de Wit, H. (2010). Improving participation in the Erasmus programme. Final report to the European Parliament. Brussels: European Parliament. Pobrane z: https://researchportal.bath.ac.uk/en/publications [dostęp: 15.12.2017].
Witkoś, J. (2015). Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni?. W: S. Biliński (red.), Szkolnictwo wyższe w obliczu zmian (s. 19–26). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Wiers-Jenssen, J. (2008). Career Impacts of Student Mobility. Stumbling Block or Stepping Stone?. W: Å. Gornitzka, L. Langfeldt (eds.), Borderless Knowledge. Understanding the „New” Internationalisation of Research and HE in Norway (s. 79–101). Springer.
Żydek-Bednarczuk, U. (2015). Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.