Abstract
The purpose of this paper is to analyze the relationship between the development of the consumer society and sustainable development. The consumption is one of the crucial contemporary analytical categories. A number of social researchers claim, that we live in the consumer society. The phenomena specific to the consumer society are being considered as the threat for the sustainable development (in ecological and socio-economic context). The critical discourse over consumption is focused on the processes as: over-consumption of resources of natural environment, commodification, creation of false needs or consumerist culture. Among them, the growth of consumerism attitude is the main threat for idea of sustainable development. The paper examines the level of this attitude among young Polish men to estimate it’s threat for the implementation of sustainable development in Poland. The analyze is based on the findings of the research over consumer orientation towards commodities conducted in 2010’ among students of Adam Mickiewicz University.
References
Aldridge, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Barber, B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bauman, Z. (2004). Życie na przemiał. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2007a). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2007b). Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bauman, Z. (2007c). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Brundtland, G. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Oslo, 20 March 1987. [pobrano z: http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf].
Bylok, F. (2005). Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji. Seria: Monografie, nr 108. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Stereotypy młodzieży: konieczność i możliwość odczarowania młodości. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- -Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: GWP.
Giddens, A. (2008). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Klichowski, M., Marciniak, M. (2013). The Paradox of Commodification of the Body in a Society of Consumption and Cyborgization. Studia Edukacyjne, 29, 153–167.
Kluszczyński, R.W. (2008). Doświadczenie – pamięć – tożsamość. Doświadczenie medialne jako fundament hybrydycznej tożsamości. W: A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz (red.), Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny. Paradygmaty. Dyskursy. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Lewicka, M. (2004). Gdybym miał milion…. Marzenia Polaków u progu XXI wieku. W: T. Maruszewski (red.), Adaptacja do zmian. Seria: Kolokwia Psychologiczne KNP PAN, t. 12, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Macnaghten, P., Urry, J. (2005). Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie. Warszawa: Scholar 2005.
Marciniak, M. (2011). Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Impuls.
Marciniak, M. (2012). Orientacje konsumpcyjne – bariera w rozwoju kapitału społecznego młodzieży akademickiej? Doniesienie z badań. Studia Edukacyjne, 22, 227–256.
Marciniak, M. (2013). Opanowani syndromem konsumpcyjnym? Testowanie koncepcji Zygmunta Baumana – komunikat z badań. Rocznik Lubuski, 39(1), 101–114.
Mróz, B. (red.). (2009). Oblicza konsumpcjonizmu. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Neale, A. (2011). (Nie)przyjemność zielonego konsumeryzmu. W: K. Romaniszyn (red.), Nowa droga do zniewolenia? O życiu w społeczeństwie konsumpcyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nowak, L. (2009). Uwarunkowania zachowań konsumenckich młodzieży akademickiej. Eksploracja struktur ukrytych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Patel, R. (2010). Wartość niczego. Jak przekształcić społeczeństwo rynkowe i na nowo zdefiniować demokrację. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Przybysz-Zaremba, M. (2009). „Za ostatni grosz”, czyli zakupomania wśród studentów. Doniesienie z badań. W: W. Muszyński (red.), „Nowy wspaniały świat”? Moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ritzer, G. (2010). „Płynna globalizacja”: zastosowanie i krytyka pojęcia płynności Zygmunta Baumana. W: Zrozumieć nowoczesność. Księga Jubileuszowa Zygmunta Baumana, Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Romaniszyn, K. (2007). Rzecz o pracy i konsumpcji. Analiza antropologiczna. Kraków: Nomos.
Sassatelli, R. (2007). Consumer culture. History, theory and politics. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE Publications.
Setlak, P. (2009). Studenckie zakupy. Przyjemna konieczność? W: W. Muszyński (red.), „Nowy wspaniały świat”? Moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Wallman, J. (2015). Stuffocation. Living More with Less. UK: Penguin Books.
Whybrow, P.C. (2006). American mania. Ciągle więcej, ale nigdy dość. Poznań: Wydawnictwo Termedia.