Digital divide as a barrier for sustainable development
Pdf (Język Polski)

Keywords

sustainable development
information civilisation
information society
social exclusion
digital divide

Abstract

Ideas of sustainable development can be perceived as a multidisciplinary concept with the human being at its core. The social aspect of sustainable development aims at social justice which assumes participation of every individual in the act of shaping the social and economic reality. Therefore, one of the main goals of sustainable development is to prevent social exclusion which has now, at the time of the development of information and communication technology, incorporated the digital divide. The article reviews the concepts and origin of sustainable development, the origin of information society and civilisation, social exclusion including digital divide. Basing on the framework of social exclusion by Jan van Dijk and the data from the report “Social diagnosis 2015” an attempt has been made to analyse the state of digital divide in Poland. The purpose of the discussion was to present the existing reality of the digital divide across the Polish society and to draw attention to the increase of the secondary digital divide as opposed to the primary one. The secondary divide is associated with actual use of IT tools while using IT is the prerequisite of participation in the social, professional and cultural life, the qualification for participation in sustainable development from the point of view of both, individuals and countries.

https://doi.org/10.16926/pe.2016.09.11
Pdf (Język Polski)

References

Affelt, W. (2005). Rozwój zrównoważony. W: Wielka Encyklopedia PWN: praca zbiorowa, t. 31. Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN. s. 376.

Arendt, H. (1985). Rozumienie a polityka. Literatura na Świecie, 6, 147–156.

Council of the European Union (2004). Joint report by the Commission and the Council on social inclusion, Council (Employment, Social Policy, Health and Consumer Affairs) to: European Council.

Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2006). Diagnoza społeczna 2005. Rada Monitoringu Społecznego oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. Warszawa: Wydaw. Vizja Press & IT.

Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2007). Diagnoza społeczna 2007. Rada Monitoringu Społecznego oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.

Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2009). Diagnoza społeczna 2009. Rada Monitoringu Społecznego oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Czapiński J., Panek T. (red.). (2011). Diagnoza społeczna 2011. www.diagnoza. com [16.08.2016].

Czapiński J., Panek T. (red.). (2014). Diagnoza społeczna 2013. www.diagnoza. com [16.08.2016].

Czapiński J., Panek T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. www.diagnoza. com [16.08.2016].

Dijk, J., van (2005). The Deepening Divide. Inequality in the Information Society. London: SAGE Publications.

Dijk, J., van (2010). Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” (1993). Warszawa: Instytut Ochrony Środowiska.

Kryńska, E., Arendt, Ł. (red.). (2010). Wykluczenie cyfrowe na rynku pracy. Warszawa: IPiSS.

Leisinger, K.M. (1998). Sustainable Development AT the Turn of the Century: Perceptions and Outlook. International Journal of Sustainable Development, 1, 1, 73–98.

Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Studiów i badań Edukacyjnych.

Muras, M., Ivanov, A. (red.). (2006). Wykluczenie i integracja społeczna w Polsce. Ujęcie Wskaźnikowe. Warszawa: DTP: CeDeWu Sp. z o.o.

Nowak, J.S. (2005). Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje. W: G. Bliźniuk, J.S. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne 2005. Katowice: Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Informatyczne, 39–59.

Selwyn, N. (2004). Reconsidering Political and Popular Understandings of the Digital Divide. New Media & Society, 6, 3.

Sobczak, M.J. (2015). Spółdzielczość socjalna jako metoda ograniczania wykluczenia społecznego w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego. http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/12873/d oktorat%20Micha%C5%82%20Sobczak.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Stachowiak, B. (2007). Przygotowanie studentów do aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym. Raport z badań, Toruńsko-Płockie Studia Dydaktyczne, 20, 123–141.

Stawicka, A. (2015). Wykluczenie cyfrowe w Polsce. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Tomaszewska-Lipiec, R. (2014). Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla młodego pokolenia. W: J. Bednarek (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

UNCED (1992). Rio Declaration on Environment and Development. Gophert://gophert.undp.org/00/unconfs/UNCED/english/a2102.

Wojniak, J. (2013). Od podziału do nierówności – nowy wymiar cyfrowego wykluczenia. Aequalitas, 2, 1.

Zabłocki, G. (2002). Rozwój zrównoważony – idee, efekty, kontrowersje. Toruń: Zakład Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL.

Ziółkowski, B. (2006). Założenia rozwoju zrównoważonego w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego. W: S. Kozłowski, A. Haładyj (red.), Rozwój zrównoważony na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym- doświadczenia polskie i możliwości ich zastosowania na Ukrainie. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lubelska Szkoła Biznesu Sp z o.o. Fundacja Rozwoju KUL.

Strony internetowe

https://pl.wikipedia.org/wiki/Spo%C5%82ecze%C5%84stwo_informacyjne [19.05.2013]. https://books.google.pl/books?id=3ngLAQAAIAAJ&source=gbs_navlinks_s&re dir_esc=y [15.08.2016]. http://dojrzaloscwsieci.pl/o-koalicji.html [3.09.2016].

http://www.ekologiakonstruktywnie.pl/zrownowazony-rozwoj/27-zasadzrownowazonego-rozwoju/ [26.08.2016].