Educator’s work in socially disfavoured backgroungs. Pedagogical implications on the basis of own research
Pdf (Język Polski)

Keywords

non-formal education
child
pedagogical implications
socially disfavoured backgroungs

Abstract

The main aim of this publication is to present the actions of educators who works in local-day support institutions (e.g. common centers, environmental centers) and the importance of their actions in the context of the development of pupils. Children and adolescents who benefit from these institutions usually come from socially disfavoured backgrounds (it means, from families at risk of marginalization or social exclusion, or families already socially excluded due to social problems, poverty and extreme poverty, educational failures etc.). Theses and conclusions in this article have been presented mainly on the basis of the observational part of the research conducted by the author in the institutions in Poznań and Tarragona.

https://doi.org/10.16926/pe.2017.10.13
Pdf (Język Polski)

References

Cęcelek, G. (2005). Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze. Mazowieckie Studia Humanistyczne, 1–2, 239–249.

Cęcelek, G. (2011). Sytuacja szkolna dziecka z rodziny ubogiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Czechowska-Bieluga, M. (2013). Social distance between professional helpers/social Wolkers and social assistance clients. In: S. Byra, E. Chodkowska (ed.), Socio-pedagogical contexts of social marginalization. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.

Danecka, M. (2014). Partycypacja wykluczonych. Wyzwanie dla polityki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Oficyny Naukowej.

Janułajtys, D. (2011). Marginalizacja i wykluczenie jako implikacje defektu funkcji opiekuńczo-wychowawczej. Pedagogika Rodziny, 1(1), 69–81.

Kawula, S. (2005). Drogi dystansujące biografie ludzkie: marginalizacja, wykluczenie i normalizacja. Przykład bezrobocia i biedy w małym mieście. W: K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Klichowski, M. (2015). Model TPACK. O potrzebie technopedagogicznego podejścia do wiedzy i kompetencji nauczycieli. W: J. Pyżalski (red.), Nauczyciel w ponowoczesnym świecie. Od założeń teoretycznych do rozwoju kompetencji. Łódź: Wydawnictwo theQ studio.

Kotlarska-Michalska, A. (2005) Przyczyny i skutki marginalizacji w Polsce. W: K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Kuszak, K. (2010) Poziom kompetencji komunikacyjnej a defaworyzacja dziecka w środowisku szkolnym. W: K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Kuśpit, M. (2013). Social exlusion of the unemployed and the homeless. Psychological analysis of personality and emotional factors. In: S. Byra, E. Chodkowska (ed.), Socio-pedagogical contexts of social marginalization. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.

Magda-Adamowicz, M. (2016). Sytuacje twórcze jako trudne sytuacje szkolne. W: M. Cywińska (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinnoedukacyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Marshall, B.R. (2003). Porozumienie bez przemocy – o języku serca. Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co.

Opora, R. (2013). Resocjalizacja: wychowanie i psychokreacja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Paszkiewicz, A. (2015). Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie. Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Pyżalski, J. (2015). Wstęp. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społecznokulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty. Łódź: Wydawnictwo theQ studio.

Segiet, K. (2005). Skutki ubóstwa przyczyną zaburzonego dzieciństwa. W: K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Spętana, J. (2005). Marginalizacja jako element współczesnego świata. W: K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Trempała, E. (2005). Zagrożenia rozwoju człowieka marginalizacją i wykluczeniem w środowiskach lokalnych a pedagogika społeczna. W: K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Tyszka, Z. (1976). Socjologia rodziny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Urząd ds. cudzoziemców, (dane z 10.08.2016 r.). Pozyskano z: https:// udsc.gov.pl/ponad-234-tys-cudzoziemcow-z-prawem-pobytu-w-polsce/ [dostęp: 15.10.2017].

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887.

Wysocka, E. (2012). Wspomaganie rozwoju młodego pokolenia – problemy i zasady pomagania. W: E. Wysocka (red.), Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Zbonikowski, A. (2010). Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży. W: K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin.