Abstract
The following study depicts a relation between school and identity of people in their late adulthood, who live in the Polish and Czech part of Cieszyn Silesia. The author shows education as the only way to personal development. The results presented point the fact that if positive educational habits are implemented when a person is young, they benefit in adulthood and elderly age. The following study is to present research results conducted in Cieszyn and Czech Cieszyn in 2013. Quality and quantity strategy were used and they were complementary. A questionnaire, interview and quality data analysis were chosen as the research tools. The results confirm that positive attitudes enhancing life-long learning are created in primary education and further. According to elderly, school and pedagogical staff were significant in creating their identity. For the elderly continuing education means gaining new skills, qualifications, deepening interests, what is even more important it is the way of self-expression and own identity creation.
References
Czerniawska, O. (1997). Uczenie się jako styl życia. W: M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości. Łódź: Zakład Oświaty Dorosłych Uniwersytetu Łódzkiego.
Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Erikson, E. (1968). Identity: youth and crisis. New York: W.W. Norton Company.
Feinberg, W., Soltis, J.F. (2000). Szkoła i społeczeństwo. Warszawa: WSiP.
Grabowska, B. (2000). Szkoła w środowisku zróżnicowanym kulturowo. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.), Szkoła na pograniczach. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN SA.
Jasiński, Z. (red.), (2010). Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Kwiatkowski, S.M. (2006). Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A. (2000). Szkoła na pograniczach. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP. Nikitorowicz, J., (1995). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Nikitorowicz, J., Sobecki M. (2000). Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Szczurek-Boruta, A. (2013). Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szczurek-Boruta, A. (1999). Edukacja szkolna na pograniczu polsko-czeskim. W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.
Szczurek-Boruta, A. (2014). Szkoła i jej rola w kształtowaniu tożsamości młodzieży. W: T. Lewowicki, W. Ogniewjuk, E. Ogrodzka-Mazur, S. Sysojewa (red.), Wielokulturowość i edukacja. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Urlińska, M.M. (2007). Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.