Abstract
This article aims at presenting, through the anthropological and pedagogical lenses, the reality show: “Azja Express” (TVN 2016) as an example of media “invading” the cultural and physical space of an “other” by the western non-habitants. Article draws upon preliminary findings from content analyse of the episodes from the first polish version of the show, disclosing the ways in which the meeting with the “otherness”, in that case, the indigenous societies, is being conceptualized by the contestants and shaped by the producers agenda. Upon this examination authors claimed that the ways of presenting the otherness which have been broadcasted contribute to reproducing the patterns familiar to the western contestant, thus reinforcing the “orientalization” of the local context. Therefore, this TV format is rather the way for self-presentation of the “travelebrities” hitchhiking through the Global South countries with the indigenous culture as “film set”, than the opportunity for cross cultural dialogue and learning. Those conclusions raise the need for the building the intercultural and media competences among the viewers.
References
Adamowski, W., Jaskiernia, A. (2014). Wstęp. W: J.W. Adamowski, A. Jaskiernia (red.), Międzykulturowe aspekty działalności mediów w epoce globalizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA.
Allport, G. (1954). The nature of prejudice, Cambridge: Addison Wesley Publishing Company.
Appadurai, A. (1999). O właściwe miejsce w hierarchii. W: M. Buchowski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury.
Barnder, P. et. al., (2005). Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą. Warszawa: Szansa CODN.
Blanchard, P., Nicolas, B., Boetsch, G., Deroo, E., Lemaire, S. (2008). Human Zoos: The Greatest Exotic Shows in the West. Introduction. W: P. Blanchard, N. Bancel, G. Boetsch, E. Deroo, S. Lemaire, C. Forsdick (red.), Human Zoos. Science and Spectacle in the Age of Colonial Empires. Liverpool: Liverpool University Press.
Boorstin, D. (1964). The Image: a guide in pseudo-events in America. New York: Harper & Row.
Byram, M. (1997). Cultural studies and foreign language teaching. W: S. Bassnett (red.), Studying British Cultures. An Introduction. London: Routledge.
Cieślikowska, D. (2016). Hasło: wielokulturowość. Pozyskano z: http:// rownosc.info/dictionary/wielokulturowosc/ [dostęp: 14.03.2016].
Douglas, M. (2007). Czystość i zmaza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ejsmont, M., Kosmalska, B. (2005). Media, wartości, wychowanie. Kraków: Impuls.
Gajda, J. (2010). Media w edukacji. Kraków: Impuls.
Gajdzica, A. (2006). Szkoła wobec wielokulturowości – możliwości realizacji edukacji międzykulturowej w klasach I–III. W: T. Lewowicki, E. OgrodzkaMazur, (red.), Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Cieszyn – Warszawa: UŚ Filia – WSP ZNP.
Gawrycki, M.F. (2011). Podglądając Innego. Polscy trawelebryci w Ameryce Łacińskiej. Warszawa: Znak.
Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: PWN.
Golka, M. (1997). U progu wielokulturowości. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Hall, E. (1984). Poza kulturą. Warszawa: PWN.
Jeziński, M. (2009). Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, Internet. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Kluszczyński, R. (2001). Społeczeństwo informacyjne, cyberkultura, sztuka multimediów. Kraków: Rabid.
Koturbasz, B. (2009). Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelebrity. Panoptikum, 8 (15). 117–124. Pozyskano z: http://bazhum.muzhp.pl/ media//files/Panoptikum/Panoptikum-r2009-t-n8_(15)/Panoptikum-r2009-tn8_(15)-s117-124/Panoptikum-r2009-t-n8_(15)-s117-124.pdf [dostęp: 14.08. 2017].
Kusio, U. (2007). Współczesne media wobec edukacji międzykulturowej. W: M. Sokołowski, (red.), (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje. T. 2. Olsztyn: Algraf.
Lepa, A. (1998). Pedagogika massmediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Miszczak o Azja Express: Trzeba mieć odwagę, by przeżyć za dolara dziennie. I to bez make-upu. Pozyskano z: http://www.pudelek.tv/video/Miszczak-oAzja-Express-Trzeba-miec-odwage-by-przezyc-za-dolara-dziennie-I-to-bezmake-up-u-13020/ [dostęp: 12.12.2016].
Myrdzik, B. (2009). Dialog z Innym w przestrzeni kultury w wybranych koncepcjach. W: B. Myrdzik, M. Karwatowska (red.), Dialog kultur w edukacji. Lublin: Wyd. UMCS.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.
Oleszkowicz, A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN.
Podemski, K. Wyreżyserowana przestrzeń turystyczna, Blog Posturysta. Pozyskano z: http://post-turysta.pl/artykul/Wyrezyserowana-przestrzen-turystyczna [dostęp: 14.08.2017].
Said, E. (2005). Orientalizm. Poznań: Zysk i Spółka.
Stephan, W.G., Stephan, C.W. (1999). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP.
Swoboda, A. (2016). Hanna Lis: Byłam dla widzów „panią czytającą newsy”. A prawda była inna. Pozyskano z: http://weekend.gazeta.pl/weekend/ 1,152121,20604702,hanna-lis-bylam-dla-widzow-pania-czytajaca-newsy-aprawda.html [dostęp: 24.09.2016].
Szczurek-Boruta, A. (2013). Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Adam Marszałek.
Szczurek-Boruta, A. (2013). Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 155–168..
Śliz, A., Szczepański, M.S. (2011). Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival caravan czy wielokulturowe street party? Studia Socjologiczne, 4(203). Pozyskano z: http://cejsh.icm.edu.pl/03a5cc5a-0b99-35c1-b85a060def2dc242/c/01_Wielokulturowosc_I_Jej_Socjologiczny_Sens_Festiv.pd f. [dostęp: 14.03.2016].
The Amazing Race, http://www.cbs.com/shows/amazing_race/ [dostęp: 1.03.2017].
Tokarczuk, O. (2017). Ćwiczenia z obcości. Miesięcznik ZNAK, 7–8. Pozyskano z: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/cwiczenia-z-obcosci/ [dostęp: 1.03.2017].
Trupp, A. (2011). Exhibiting the ‘other’ then and now: ‘human zoos’ in Southern China and Thailand. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 4, 139–149.
Wieczorkiewicz, A. (2012). Apetyt turysty. Kraków: Universitas.
Zdrodowska, M. (2009). Wielokulturowość w mediach – etniczne nisze w telewizji publicznej. Pozyskano z: www.kfp.uj.edu.pl/konferencje/wpcontent/.../05/mgr-magdalena-zdrodowska.pdf [dostęp: 12.12.2016].
Zdrodowska, M. (2013). Strategie sieciowe grup wykluczonych. W: A.M. Kłonkowska, M. Szulc (red.), Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywną, nieprzystosowani, nieadekwatni. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Źródła internetowe
http://azjaexpress.tvn.pl/aktualnosci,3301,n/uczestnicy-drugiej-edycji-azjaexpress,227195.html?contentstream [dostęp: 1.06.2017].
http://azjaexpress.tvn.pl/wideo,3303,v/kto-zdobyl-immunitet,1559604.html [dostęp: 12.12.2016].
https://www.facebook.com/post.turysta/?hc_ref=SEARCH&fref=nf [dostęp: 24.09.2016].