National and regional identity of children and young people in Zaolzie
Pdf (Język Polski)

Keywords

Czech part of Teschen Silesia
bilingualism
national identity
regional identity

Abstract

The main purpose of this research was to check how parents support the development of national and regional identity of children covered by primary school education and pre-school education in schools with Polish language as teaching language in the region of Czech part of Teschen Silesia. In order to obtain information on this topic, I decided to use the method of a questionnaire survey, which was addressed to the parents of primary school children with the Polish language of instruction in Karviná and to the kindergarten with the Polish language of instruction in Karviná. The research study is situated in the border region of Karviná, a region in which Polish and Czech influences have coexisted for centuries. The research was carried out during the school year 2017/2018

https://doi.org/10.16926/pe.2018.11.11
Pdf (Język Polski)

References

Baran, M., Boski, P. (2016). Czy „Inny” musi być zawsze obcy? Wpływ dystansu kulturowego na postawy etnicznych Polaków wobec osób czarnoskórych i ich kategoryzację. Psychologia Społeczna, 2 (37), 136–159.

Bogocz, I. (1998). Świadomość językowa najmłodszej generacji Polaków na Zaolziu. Ostrava: Uniwersytet Ostrawski.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN.

Burszta, J. (1974). Kultura ludowa – kultura narodowa. Szkice i rozprawy. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Grabowska, B. (1997). Tożsamość narodowa młodzieży na Śląsku Cieszyńskim. W: Z. Jasiński (red.), Dziedzictwo kulturowe (s. 106–119). Opolska Oficyna Wydawnicza.

Kadłubiec, K.D., Władyslaw, M. (2001). Cieszyńska ojczyzna polszczyzna. Czeski Cieszyn – Cieszyn: PROprint, sp.z.o.o.

Kornacka-Skwara, E. (2011). Tożsamość narodowa w świetle przemian kulturowych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 20, 113–120.

Kowalczyk, J. (1992). Po drugiej stronie Olzy. Przemiany zasad samookreślenia polskiej ludności Śląska Cieszyńskiego w świetle prasy. Warszawa: Stowarzyszenie Redaktorów.

Lewowicki, T. (1995). O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom teorii zachowań tożsamościowych (s. 13–27). W: J. Nikitorowicz (red.), Edukacja międzykulturowa – w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok: Wyd. Uniwersyteckie „Trans Humana”.

Miodek, J. (1991). Śląska ojczyzna polszczyzna. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Nikitorowicz, J. (2001). Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. (s. 15–35). W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk (red.). Kultury tradycjne a kultura globalna, konteksty edukacji międzykulturowej. Białystok: Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2003). Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo. Chowanna, 1, 50–66.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.

Ogrodzka-Mazur, E. (2001). Kategoria tożsamości w analizach zmiany społecznej. Implikacje pedagogiczne do badań edukacji międzykulturowej (s. 162). W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych. Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.

Rusek, H. (1997). Kulturowe wzory życia polskich rodzin na Zaolziu a asymilacja. Studium socjologiczne. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Siwek, T. (1992). Pole kontaktów młodzieży z polskiej i czeskiej części Śląska Cieszyńskiego, Przegląd Polonijny, 4, 167.

Siwek, T. (1995). Małżeństwa Polaków w Republice Czeskiej, Zwrot, 9, 27.

Suchodolska, J. (1995). Identyfikacja z regionem a plany młodzieży Pogranicza (s. 41–48). W: T. Lewowicki (red.), Społeczności młodzieżowe na pograniczu, Cieszyn: Uniwersytet Śląski – Filia w Cieszynie.

Szyfer, A. (1997). Tożsamość kulturowa. Implikacje teoretyczne i metodologiczne. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 1, 158–167.

Szczepański, M.S., Ślęzak-Tazbir, W. (2009). Kulisi naszych czasów. Między ciągłością i zmianą – metamorfozy tożsamości indywidualnych i zbiorowych (s. 24). W: L.M. Nijakowski (red.), Etniczność, pamięć, asymilacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Szczurek-Boruta, A. (2009). Poczucie tożsamości kulturowej młodzieży i edukacja międzykulturowa na pograniczu polsko-czeskim (s. 91–104). W: H. Rusek, A. Pieńczak, J. Szczyrbowski (red.), Dziedzictwo kulturowe jako klucz do tożsamości pogranicza polsko-czeskiego na Śląsku Cieszyńskim. Cieszyn: Offsetdruk i Media sp. z o.o.

Szczurek-Boruta, A., Grabowska, B. (2009). Dynamika kształtowania się tożsamości młodzieży – ku tożsamości wzbogaconej (s. 9–18). W: B. Grabowska, T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Szyndler, M. (2011). Folklor pieśniowy Zaolzia. Uwarunkowania, typologia i funkcje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.