Integration of Environmental Potentials for Promoting a Positive Model of Education Open to Diversity. The Context of Academic Tutoring
pdf

Keywords

integration
potential
positive model of education
diversity
tutoring

Abstract

The issue addressed in this paper concerns the integration of the potential of the school and academic environments in favour of a positive education model open to diversity and its promotion through the animation of joint activities. The context is tutoring as a qualitative change and a personalised form in education. The tutoring programme "Student as Researcher, Scientist, and Discoverer" aims to strengthen cooperation between higher education institutions and secondary schools by enabling students to conduct scientific research under the supervision of a tutor - a research and teaching staff member. The synergy of the mutual potential of the secondary school and university educational environments fits into the area of education management, supporting students' individual development, creating conditions for the development of interests, talents, and passions, and promoting their achievements. The implemented project fits into the perspective of Education of Tomorrow - seen as a multifaceted, innovative, and prospective process.

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.03
pdf

References

Ainscow, M., Miles, S. (2011). Introduction: learning about diversity. In: S. Miles, M. Ainscow (eds.), Responding to diversity in schools. An inquiry-based approach (pp. 1–17). New York: Routledge.

Ainscow, M. (2016). Diversity and Equity: A Global Education Challenge. New Zealand Journal Education Studies, 51, 143–155. https://doi.org/10.1007/s40841-016-0056-x

Ainscow, M. (2020): Inclusion and equity in education: Making sense of global challenges. Prospects, 49, 123–134. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09506-w

Arends, R.J. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Barr, R.B., Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning – A New Paradigm for Undergraduate Education. Change. The Magazine of Higher Learning, 27, 13–23.

Brzezińska, A. I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. In: P. Czekierda, M. Budzyński J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (eds.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pp. 19–30). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Brzezińska, A.I. (2012). Tutoring w edukacji: kaprys, konieczność czy szansa rozwoju dla ucznia i nauczyciela? In: J. Iwański (eds.), Tutoring młodych uchodźców (pp. 39–63). Warszawa: Wydawca Stowarzyszenie Praktyków Kultury.

Brzezińska, A. I., Appelt, K., (2013). Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. Forum Oświatowe, 2(49), pp. 13–29.

Caprara, G.V. (2009). Positive orientation: Turning potentials into optimal functioning. The Bulletin of the European Health Psychologist, 11(3), 46–58.

Corsino, L., Fuller, A.T. (2021): Educating for diversity, equity, and inclusion: A review of commonly used educational approaches. Journal of Clinical and Translational Science, 5(1)e:169. https://doi.org/10.1017/cts.2021.834.

Craft, A., Jeffrey, B., Leibling, M. (eds.) (2001). Creativity in education. London – New York: Continuum.

Czekierda, P., Fingas, B., Szala, M. (eds.) (2015). Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer SA, Szkoła Liderów.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2005), Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Dziedziczak-Foltyn, A., Karpińska-Musiał, B., Sarnat-Ciastko, A. (eds.) (2020a). Tutoring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2014–2019. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dziedziczak-Foltyn, A. (2020b). Tutoring, coaching, mentoring w edukacji wyższej – potrzeba instytucjonalizacji metod i profesjonalizacji kompetencji. In: I. Maciejowska, A. Sajdak – Burska (eds.), Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Herbert, A. (2010). The Pedagogy of Creativity. New York: Routledge.

Hanson, M.H. (2021). Creativity and Improvised Educations. Case studies for Understanding Impact and Implications. New York – London: Routledge.

Jastrzębska, E. (2016). Zarządzanie różnorodnością jako element CSR – dobre praktyki i korzyści. Marketing i Rynek, 8, 12–17.

Kaczmarek, M. (2013). Tutoring, coaching, mentoring w pracy akademickiej. Oeconomica, 303(72), 72–82.

Kaczorowska, B. (eds.) (2007). Tutoring. W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.

Karpińska-Musiał. B. (2016). Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.

Karpińska-Musiał, B. (2018). O nierozłączności kształcenia naukowego i rozwoju osobistego. In: B. Karpińska-Musiał i M. Panońko (eds.), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków (pp. 15–18). Warszawa: Wolters Kluwer.

Kettler, T., Lamb, K.N., Mullet, D.R. (2017). Developing Creativity in the Classroom. Learning and Innovation for 21st-Century School. Waco: Prufrock Press.

Marshall, A.G. (2022). The role of mentoring in promoting diversity equity and inclusion in STEM Education and Research. Pathogens and Disease, 80(1), ftac19, https://doi.org/10.1093/femspd/ftac019.

Nurmi, J.E. (1991), How do adolescents see their future? A review of the development of the future orientation and planning. Developmental Review, 11, 1–59.

Ragonis, N., Hazzan, O. (2009). A tutoring model for promoting the pedagogical‐disciplinary skills of prospective teachers. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning 17(1), 67–82.

Richards, R. (eds.) (2007). Everyday creativity and new views of human nature. Psychological, social, and spiritual perspectives. Washington DC: American Psychological Association.

Runco, M.A. (2005). Creativity Giftedness. In: R.J. Sternberg, J. Davidson (eds.), Conceptions of Giftedness (pp. 295–311). Cambridge: University Press.

Runco, M.A. (2006). Reasoning and personal creativity. In: J.C. Kaufman, J. Bear (eds.), Creativity and Reason in Cognitive Development (pp. 117–136). Cambridge: Cambridge University Press.

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000a). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.

Ryan, R.M., Deci , E.L. (2000b). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141–166.

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14–23.

Seligman, M., Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology. American Psychologist, 55, 5–14.

Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.

Sternberg, R.J. (1996). Beyond IQ: The Triarchic Mind. Successful Intelligence. New York: Simon and Schuster.

Sternberg, R.J., Lubart T. (1999). The concepts of creativity: prospects and paradigms. In: R.J. Sternberg (eds.), Handbook of Creativity (pp. 3–15). Cambridge: Cambridge University Press.

Sternberg, R.J., Jarvin L., Grigorenko E. (2018). Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu: Jak zapewnić uczniom sukces. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szaban, J. (2003). Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów zarządzania ludźmi. Warszawa: Wyd. WSPiZ im. L. Koźmińskiego.

Wach, A., Furmańczyk, J. (2004). Tutoring akademicki wobec założeń edukacji 4.0. W kierunku podejścia spersonalizowanego i budowania kultury uczenia się na uniwersytecie. E-mentor, 3(105), 60–67. https://doi.org/10.15219/em105.1667.

Wróblewska, M. (2015). Creativity in Management – Correlates Symptoms as Determinants of Success. Ekonomia i Zarządzanie (Economics and Management), 7(4), 30–38.

Wróblewska, M. (2018a). Potencjał podmiotowy i kompetencje jako istotne zasoby zapewniające efektywne radzenie sobie w sytuacjach społecznych i zawodowych. In: M. Wróblewska, A. Pogorzelska, S. Nowel (eds.), Potencjał podmiotowy i kompetencje – w perspektywie rozwoju kariery zawodowej (pp. 8–30). IBUK Libra.

Wróblewska, M. (2018b). Proaktywność w rozwoju zawodowym i karierze bez granic. In: M. Wróblewska, A. Pogorzelska, S. Nowel (eds.), Potencjał podmiotowy i kompetencje – w perspektywie rozwoju kariery zawodowej (pp. 46–63). IBUK Libra.

Netography

https://content.mycareersfuture.gov.sg/6-future-skills-that-will-change-our-lives-by-2030/ [access: 10.09.2024].

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=LT/ [access: 20.09.2024].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Halina Wróblewska