Educational aspects in the work of a teacher of vocational subjects (on the example of technicians training in the profession of hotel management technician)
pdf (Język Polski)

Keywords

upbringing
educational goals
upbringing-preventive program
teacher of vocational subjects
students of a technical school
hotel technician

Abstract

The article discusses educational aspects in the work of a teacher of vocational subjects in technical schools training for the profession of hotel management technician. The results of own research are presented, in which the research problem was formulated in the form of the question: how do teachers of vocational subjects in hotel technical schools perform the educational function? The research was qualitative in nature. Nine teachers of vocational subjects (teachers of theoretical vocational subjects and a teacher of practical vocational training) from two schools participated in it. During the research, the interview method and document analysis method were used. From the educational and preventive programs in effect at the studied schools, educational goals and a description of the student graduating from the technical school were obtained. An analysis was made of the extent to which they are implemented during lessons in vocational subjects.

https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.20
pdf (Język Polski)

References

Baranowska, W. (2014). Proces kształcenia nauczycieli, ich kompetencje wychowawcze oraz pojmowanie wychowawczej funkcji polskiej szkoły ponadgimnazjalnej. Perspektywy edukacyjno-społeczne, 2, 5-13.

Broniarz, S., Czyżkowska, D., Federowicz, M., Misiuk, T., Osial, W., Pacewicz, A. Wiśniewski, J. Zybała, A. (2019). Funkcje wychowawcze szkoły i edukacja moralna w Polsce. Studia z Polityki Publicznej. Szkoła Główna Handlowa, 4, 137-168. https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/czasopisma/kwartalnik_szpp/Documents/Nr%204%20(24)%202019/_dyskusja_czescFunkcje_wychowawcze_szko%C5%82y_i_edukacja_moralna_wPolsce.pdf

Kopeć, K. (2008). Nauczyciel – pomiędzy wykładowcą a wychowawcą. W: P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska (red.). Edukacja bez granic – mimo barier. Przestrzeń tworzenia (s. 102-106), t. 1. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5495/Nauczyciel_-_pomi%c4%99dzy_wyk%c5%82adowc%c4%85_a_wychowawc%c4%85.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Rozporządzenie MEiN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego Dz. U. 2019 poz. 991. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000991/O/D20190991-04.pdf

Rozporządzenie MEiN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia Dz. U. 2018 poz. 467.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000467/O/D20180467.pdf

Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji