Multiculturality in the (before)pandemic world and its meaning for the multicultural learning process
pdf (Język Polski)

Keywords

multiculturality
multicultural learning
multicultural society
immigrants
pandemic

Abstract

The phenomena of multiculturality is one of the key determinants that create the modern world and multicultural relations based among others on the meeting with the Other. The main purpose of the considerations in the presented text is to point the way how epidemiological threat connected with the expansion of SarsCov2 virus has changed the perspective of preception of multiculturality and at the same time how it has determined (perhaps) the new thinking of the need of multicultural interactions. The author of the article appeals to both interdisciplinary literature subject and makes her own thoughts about the phenomena of multiculturality, presenting its meaning for the learning process. In the final part the most important conclusions and rethoughts about the multicultural society, chances and possibilities of its development in the globalised (before)pandemic world are contained.

https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.04
pdf (Język Polski)

References

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Dyczewski, L. (2007). Czynniki sprzyjające żywotności kultur mniejszości etnicznych i narodowych. W: Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.), Miejsce kultur etnicznych i regionalnych w jednoczącej się Europie (s.17-32). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: PWN.

Golka, M. (2008). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kempny, M., Kapciak, A., Łodziński, S. (red.). (1997). U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Nikitorowicz, J. (2009a). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Niktorowicz, J. (2009b). Wychowanie uwrażliwiające na inność w warunkach wielokulturowości. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna (s. 237-253). Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sadowski, A. (2011). Socjologia wielokulturowości jako nowa subdyscyplina socjologiczna. Pogranicze. Studia Społeczne, XVIII, 5-25; https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/356/1/Pogranicze_18_Sadpwslo.pdf

[dostęp: 21.06.2021].

Śliz, A. (2011). Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival Caravan czy wielokulturowe street party? Studia Socjologiczne, 4(203), 7-25; https://journals.pan.pl/Content/90772/mainfile.pdf [dostęp: 23.06.2021].

Thomas, A. (1993). Psychologie interkulturellen Lernens und Handelns. W: A. Thomas (red.), Kulturvergleichende Psychologie (s. 377-424). Göttingen: Hogrefe Verlag für Psychologie.

Ząbek, M. (red.). (2002). Między piekłem a rajem. Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Netografia

Europa wielokulturowa: stanąć na wysokości zadania; https://cordis.europa.eu/article/id/87640-multicultural-europe-rising-to-the-challenge/pl [dostęp: 17.06.2021].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Podstawy Edukacji