Abstract
The article discusses the methodological aspects of family pedagogy. Taking into account the fact that family pedagogy is a subdiscipline of pedagogy, three basic areas of research were distinguished. The first one applies to conducting research relating to the genesis of family pedagogy. The second area is the study of contemporary pedagogy implemented in a family. The third one refers to the use of the research results of empirical studies for continuous improvement of education in a family and to create programs that would be serve as a help to construct a model for the development of activities for the family.
References
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. W. Betkiewicz i in. (tłum.). Warszawa.
Gnitecki, J. (2006a). Orientacje metodologiczne we współczesnej pedagogice. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków.
Gnitecki, J. (2006b). Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych. Poznań.
Gnitecki, J. (2006c). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Status metodologiczny nauk pedagogicznych. T. I. Poznań.
Goriszewski, W. (2000). Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych. Warszawa.
Góralski, A. (1987). Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa.
Góralski, A. (1994). Metody badań pedagogicznych. Warszawa.
Hajduk, Z. (2007). Ogólna metodologia nauk. Lublin.
Jakubiak, K. (2004). Rodzina polska w dziejach nowożytnych i najnowszych jako przedmiot badań historii wychowania. W: A. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń.
Juszczyk, S. (2001). Statystyka dla pedagogów. Toruń.
Kamiński, S. (1981). Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin.
Kawula, S. (2004). Aspekt pedagogiczny refleksji i badań nad rodziną – uwag kilka. W: A. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń.
Krüger, H.-H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. D. Sztobryn (tłum.). Gdańsk.
Łabiec, J. (1994). Elementy statystyki dla pedagogów. Olsztyn.
Łobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.
Łuczyńska, B. (1998). Badania historyczne w pedagogice. W: S. Palka (red.). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków.
Maszke, A. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów.
Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa.
Palka, S. (2003). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków.
Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk.
Palka, S. (2010). Badania z pogranicza pedagogiki i innych nauk. W: S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk.
Palka, S. (red.) (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Rodziny. (2000). Polityka prorodzinna państwa. Warszawa.
Pieter, J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław – Warszawa.
Pilch T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa.
Podgórski, R. (2007). Metodologia badań społecznych. Bydgoszcz – Olsztyn.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. J. Ostrowska (tłum.). Warszawa.
Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska (tłum.). Warszawa.
Szczepański, J. (1972). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa.
Sztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice.
Tchorzewski, A. de (2004). Obszary refleksji i badań pedagogicznych nad rodziną. W: A. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń.
Turlejska, B. (1998). Monografi a pedagogiczna i studium przypadku. W: S. Palka (red.). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków.
Tyszka, Z. (1990). Specyfika praktycznych zastosowań badania rodziny i ich usprawnianie. W: Z. Tyszka (red.). Poznańska szkoła badań nad rodziną. Poznań.
Tyszka, Z. (1991). Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną. Poznań.
Tyszka, Z. (2004). Przedmiot i metodologia pedagogiki rodziny. Sugestie z punktu widzenia poznańskiej szkoły badań nad rodziną. W: A. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń.
Tyszka, Z., Wachowiak, A. (1997). Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny. Poznań.
Winiarski, M. (1999). Model – wzorzec. W: D. Lalak. T. Pilch (red.). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa.
Zimny, T. (2007). Metody statystyczne w badaniach i diagnostyce pedagogicznej. Szczecin.
Żegnałek, K. (2008). Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych. Warszawa.