Дата публікації: 2019-10-041

Czwarta Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego jako przejaw „muzyki w muzyce”

Monika KARWASZEWSKA
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2015.10.04

Анотація

Długo wyczekiwana na świecie Symfonia nr 4 „Tansman Epizody” na orkiestrę symfonicznąz organami i fortepianem obbligato H.M. Góreckiego powstała już w 2006 roku, jako hołd złożonyAleksandrowi Tasmanowi – kompozytorowi słowiańskiemu. Górecki pozostawił dzieło swojemusynowi Mikołajowi Góreckiemu w rękopisie do zinstrumentowania. Kompozycja została napisanana zamówienie czterech instytucji, w tym Andrzeja Wendlanda, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych Tansman w Łodzi. Jak już wiadomo, utwór po śmierci kompozytora został dokończony przez Mikołaja Góreckiego i czterokrotnie prawyko-nany (Londyn, Los Angeles, Amsterdam, Łódź). Światowa premiera kompozycji odbyła się12 kwietnia 2014 roku w Londynie przez London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Andreya Borejki. Czteroepizodowa symfonia nie jest kontynuacją swojej „poprzedniczki” – Symfonii pieśni żałosnych, a tytuł utworu błędnie kieruje odbiorcę w stronę twórczości Tansmana. To nazwiskokompozytora zawarte w tytule staje się muzycznym anagramem, będącym budulcem głównegotematu symfonii. Celem artykułu jest przedstawienie utworu w perspektywie intertekstualnej, jako przejawu muzyki inkluzywnej w twórczości H.M. Góreckiego.

Завантажити файли

Правила цитування

KARWASZEWSKA, M. (2019). Czwarta Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego jako przejaw „muzyki w muzyce”. Edukacja Muzyczna, 10, 93–105. https://doi.org/10.16926/em.2015.10.04

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.