Дата публікації: 2019-10-041

Elementy rodzimego folkloru w polskich sonatach skrzypcowych XX wieku

Maryla RENAT
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2015.10.03

Анотація

Artykuł ukazuje inspiracje folklorystyczne zawarte w polskich sonatach skrzypcowych powsta-łych w XX wieku: Rozważania analityczne dotyczą 8 dzieł z I połowy i 3 z II połowy XX wieku. Większość tych kompozycji należy do nurtu tzw. „zapomnianej muzyki polskiej”. Oto ich wykazz datowaniem:

  • —  Michał Józefowicz, Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 12 (1902),

  • —  Henryk Melcer, Sonata G-dur na skrzypce i fortepian (1907),

  • —  Józef Szulc, Sonata a-moll na skrzypce i fortepian op. 61 (przed 1908),

  • —  Franciszek Brzeziński, Sonata D-dur na skrzypce i fortepian op. 6 (1910),

  • —  Witold Friemann, Sonata e-moll „Polska” na skrzypce i fortepian op. 15 (1913),

  • —  Stefan Bolesław Poradowski, 3 Sonatiny na dwoje skrzypiec op. 11a (1923),

  • —  Alfred Gradstein, Sonatina C-dur na skrzypce i fortepiano (1937),

  • —  Stanisław Wisłocki, Sonata F-dur na skrzypce i fortepian (1942),

  • —  Jerzy Kolasiński, Sonatina na skrzypce i fortepian „alla rustica” (1971),

  • —  Jerzy Młodziejowski, Sonata na dwoje skrzypiec (1972),

  • —  Joanna Bruzdowicz, I Sonata „Il Ritorno” na skrzypce solo (1990).

    Omówienie tych utworów następuje w porządku chronologicznym. Celem przeprowadzonychanaliz jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Które elementy polskiego folkloru zaistniały w sonacie polskiej XX wieku?

  2. W jaki sposób zostały zastosowane, a więc jakie techniki kompozytorskie wykorzystano w ich

    opracowaniu?

  3. Jaką funkcję nadali tym utworom poszczególni twórcy?

    Każdy z utworów poddany jest analizie rozpatrującej wymienione wcześniej problemy badawcze

i zilustrowany przykładami nutowymi. Z badań wynika, że w tym gatunku zaistniały cztery elementypolskiego folkloru, zastosowane w odmienny sposób przez różnych twórców. Należą do nich: 

  • —  cechy melorytmiczne tańców mazurowych (w strukturach tematów oraz jako stylizacja w funkcji części sonaty – w 6 utworach),

  • —  stylizacje krakowiaka w funkcji finału sonaty – w 2 utworach,

  • —  nawiązanie do charakteru poloneza (cechy melorytmiczne tematów w 2 utworach),

  • —  stylizacja śpiewów góralskich, tzw. „Wierchowej nuty” w funkcji części wolnej – w 1 utworze.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >> 

Завантажити файли

Правила цитування

RENAT, M. (2019). Elementy rodzimego folkloru w polskich sonatach skrzypcowych XX wieku. Edukacja Muzyczna, 10, 59–92. https://doi.org/10.16926/em.2015.10.03

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.