Turystyka kulturowa, muzea i konsekwencje pandemii COVID-19
PDF (English)

Słowa kluczowe

turystyka kulturowa
muzea
pandemia COVID-19

Jak cytować

Ostrowska-Tryzno, A. ., & Pawlikowska-Piechotka, A. (2022). Turystyka kulturowa, muzea i konsekwencje pandemii COVID-19. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 5(1), 123–139. https://doi.org/10.16926/sit.2022.01.07

Abstrakt

W artykule przedstawiono niektóre aspekty wpływu COVID-19 na turystykę kulturową i sektor muzealny. Sektor turystyczny jest jednym z najbardziej dotkniętych pandemią, a turystyka kulturowa nie jest wyjątkiem. W 2020 roku ok. 95% muzeów na całym świecie zostało zmuszonych do zamknięcia – zgodnie z rządowymi przepisami sanitarnymi [17].

Celem badania była identyfikacja wpływu pandemii COVID-19 na turystykę kulturową (mierzony liczbą odwiedzających najpopularniejsze muzea w 2019 i 2020 r.) oraz odpowiedź muzeów na kryzys w czasie pandemii COVID-19 (zbieranie danych w 2020 i 2021 r.). Od kilku dekad muzea eksperymentowały z nowinkami technologicznymi IT. Współczesna oferta wirtualna muzeum obejmuje nie tylko edukację online, lekcje muzealne i zwiedzanie, ale także konkursy i programy informujące o unikalnych muzeach i kolekcjach. W okresie pandemii większość muzeów starała się ulepszyć swoją działalność cyfrową (programy edukacyjne, wirtualne wycieczki). Te działania nabrały szczególnego znaczenia podczas zamknięcia muzeów dla zwiedzających. W 2021 r. pandemia może nadal poważnie wpłynąć na muzea we wszystkich regionach świata. Niektóre muzea są ponownie otwierane (jednak ze ścisłymi ograniczeniami wynikającymi z restrykcji sanitarnych), ale wiele placówek pozostaje zamkniętych. Tym ważniejsze wydają się w tej sytuacji oferty wirtualne.

Artykuł kończy się przemyśleniami na temat perspektyw turystyki kulturowej i oferty muzealnej w okresie po zakończeniu pandemii.

https://doi.org/10.16926/sit.2022.01.07
PDF (English)