In Search of the Ontical Identity of General Didactics

Abstract

The author is accepting, that exhausting description of the identity of the chosen scientifi c discipline (e.g. of general didactics) demands joint discussion of object of definite domain and manners of research, that is ontological-methodological bases of the given science. The main subject of deliberations is an issue ontological identities of general didactics illustrated with chain one by one after oneself of the following didactics concepts starting from „kairow’s didactics” to of „technology of educating”, in it of „teaching supported by a computer”. The author shows benefits which brought to didactics as the science a paradigm of problem learning and discovering the pupil as the subject of the process of teaching.

Pdf (Język Polski)

References

Ajdukiewicz, K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Warszawa.

Apter, M.J. (1973). Komputery a psychika. Symulacja zachowania. K. Niemiec (tłum.).Warszawa.

Berezowski, E. (red.) (1978). Problemy modelowania procesów dydaktycznych. Warszawa.

Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. E. Neyman (tłum.). Warszawa.

Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. I. Wojnar (tłum.). Warszawa.

Gracjan, B. (2004). Brewiarz dyplomatyczny. B. Gajewicz (tłum.). Warszawa.

Hessen, S. (1997). Podstawy pedagogiki. A. Zieleńczyk (tłum.). Warszawa.

Illich, I. (1976). Społeczeństwo bez szkoły. F. Ciemna (tłum.). Warszawa.

Kairow, I. (red.) (1950). Pedagogika. T. 1–2. Warszawa.

Kmita, J. (1976). Szkice z teorii poznania naukowego. Warszawa.

Komeński, J.A. (1956). Wielka dydaktyka. K. Remerowa (tłum.). Warszawa.

Kupisiewicz, C. (1985). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa.

Kurowicki, J. (1977). Poznanie i społeczeństwo. Warszawa.

Mazur, B. (1975). Metoda modelowania probabilistycznego w dydaktyce. Warszawa.

Okoń, W. (red.) (1957). Kształcenie samodzielności myślenia w procesie nauczania. Studia Pedagogiczne, 4.

Okoń, W. (1963). O pewnych analogiach między uczeniem się a badaniem. W: E. Frydman, I. Kaltenberg (red.). Problemy kultury i wychowania. Zbiór studiów. Warszawa.

Okoń, W. (1987). Podstawy wykształcenia ogólnego. Warszawa.

Siemianowski, A. (1986). Człowiek i prawda. Poznań.

Suchodolski, B. (1936). Badanie a nauczanie. Nauka Polska, 21.

Suchodolski, B. (1976). Wstęp. W: I. Illich. Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa.

Zaczyński, W.P. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki. Warszawa.