Approach Concentrated on Solutions in Education

Abstract

Solution – Focused Approach (SFA) is a method of work with client that lies in searching for solutions to problematic situations, in principle regardless of a nature of the problem itself, without analysis of causes, nature and the base of problem. The essence of the Solution – Focused Approach is the development of client’s motivation and process of change through reinforcing his successful actions which lead to expected results. Over 30 years of development of SFA contributed to popularization of the method in many places in the world, from the United States and Canada, through the United Kingdom, Scandinavian countries, Holland and Australia to Poland. In Europe the movement is propagated by European Brief Therapy Association, which annually organizes conferences , finances research projects, etc. In Poland SFA was implemented and popularized during three years long (2004-2007) Polish-Dutch Project Solution – Focused Approach in Systems of Social Services and Education in Poland that was coordinated by Fontys OSO – Fontys University in Tilburg and Institute of Sociology, Jagiellonian University. Over one thousand of people, from different social services departments and science centres in Little Poland, Silesia and Holland, were involved in carrying out the project. The workshops were conducted for many institutions and the group of professional SFA trainers. Besides widely apprehended therapy, SFA is also practised in the areas of advisory services, occupational counselling, social work, probation work, management of teams of workers, coaching and education. The article includes rules, methods and examples of the application of Solution – Focused Approach in individual and group work with students on different levels of education.

Pdf (Język Polski)

References

Berger, B. (2007). SFA w praktyce szkolnej. W: J. Kienhuis, T. Świtek (red.). Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce. T. Stanek, M. Świtek (tłum.). Kraków.

Briggs, J., Miller, G. (2007). Superwizja dla sukcesu. W: T. Nelson (red.). Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. T. Stanek (tłum.). Kraków.

Czerniawska, E. (1999). Samoregulacja uczenia się – aktualny stan wiedzy. Psychologia Wychowawcza, 5.

De Jong, P., Berg, I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. M. Izdebski (tłum.). Kraków.

Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być: raport Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji UNESCO. Z. Zakrzewska (tłum.). Warszawa.

Grochulska, J. (1994). Granice możliwości edukacyjnych człowieka. Kraków.

Grochulska, J. (1996). Uczyć kierowania własnym losem. W: J. Grochulska, M. Kawka, W. Went (red.). Pomiędzy wolnością a przymusem: w poszukiwaniu złotego środka w edukacji. Materiały z ogólnopolskiej konferencji w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 6–7 maja 1994. Kraków.

Grochulska-Stec, J. (1995). Rozszerzanie granic możliwości rozwojowych człowieka. W: M. Feiner (red.). Alternatywne teorie i praktyki wychowawcze. Kraków.

Kienhuis, J. (2007). Dajmy uczniom głos. W: J. Kienhuis, T. Świtek (red.). Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce. T. Stanek, M. Świtek (tłum.). Kraków.

Kienhuis, J., Świtek, T. (2007). Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce. T. Stanek, M. Świtek (tłum.). Kraków.

Korczak, J. (1978). Jak kochać dziecko. W: J. Korczak. Pisma wybrane. Warszawa.

Kujawiński, J. (1998a). Metody edukacyjne nauczania i wspierania edukacyjnego w klasach początkowych. Poznań.

Kujawiński, J. (1998b). Współdziałanie partnerskie w szkole: uczniów z nauczycielami i uczniów ze sobą. Poznań.

McCombs, B. J., Pope, J. E. (1997). Trudny uczeń, jak go skłonić do nauki. Warszawa.

Nelson, T. (red.) (2007). Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. T. Stanek (tłum.). Kraków.

Palka, S. (1984). Kształcenie poprzez badanie w praktyce szkolnej. Kraków.

Paris, S. G., Ayres, L. R. (1997). Stawanie się refl eksyjnym uczniem i nauczycielem. M. Janowski, M. Micińska (tłum.). Warszawa.

Puślecki, W. (1996). Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków.

Sagor, R. (2008). Badanie przez działanie: jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć. K. Kruszyński (tłum.). Warszawa.

Sterna, D. (2008). Ocenianie kształtujące w praktyce: z przykładami z kursu internetowego „Akademii Szkoły Uczącej Się”. Warszawa.

Symalla, R. (2002). TEACCH – nauczyć się żyć z autyzmem. W: A. Perzanowska, A. Wolińska-Chlebosz, A. Dąbek-Malczyk (red.). Żyć z autyzmem: wybrane zagadnienia dotyczące problematyki osób dorosłych z autyzmem. Kraków.

Szatmari, P. (2007). Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem. M. Sekerdej (tłum.). Kraków.

Szczepkowski, J. (2007). Terapia młodzieży z problemem narkotykowym: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. T. I. Kraków.

Śliwerski, B. (2008a). Edukacja autorska. Kraków.

Śliwerski, B. (2008b). Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. T. II. Kraków.

Śliwerski, B. (2008c). Wyspy oporu edukacyjnego. Kraków.

Śliwerski, B., Piekarski, J. (red.) (2000). Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków.

Śnieżyński, M. (2001). Dialog edukacyjny. Kraków.

Świtek, T. (2009). Ścieżki rozwiązań. Kraków.

Świtek, T. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Kurs podstawowy. Materiały szkoleniowe nieopublikowane. Maszynopis.

Trenhaile, J. (2007). Superwizja skoncentrowana na rozwiązaniach. W: T. Nelson (red.). Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. T. Stanek (tłum.). Kraków.

Wojciechowska-Charlak, B. (1984). Formy współudziału uczniów klas I–III w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Życie Szkoły, 4.

Wojciechowska-Charlak, B. (1991). Efektywność współudziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Warszawa.

http://www.centrumpsr.eu (19.06.2009).

http://www.ebta.nu (17.06.2009).

http://www.metis.pl (15.06.2009).

http://www.tsr.pl (25.06.2009).

http://www.uj.edu.pl (20.06.2009).

http://www.wioskitematyczne.org.pl (23.06.2009)