Shaping the subjectivity of infants on the example of the intervention of the Intervention Center in Czestochowa

Abstract

The article focuses on the historical, social and psychological understanding of child’s subjectivity. The author attempts to answer the following question: What developmental possibilities have the children abandoned as infants? First, the reader becomes acquainted with historical background and the influence of ratifying the Convention of the Rights of the Child on the legal standing of children. Further, the views of acknowledged educators such as J. Korczak and M. Łopatkowa are presented; consequently the author analyses the influence of abandonment on child’s psyche in the light of modern psychology. The last part of this article describes work of the Pre-adoption Intervention Center in Częstochowa. It is one of very few such centers in Poland that offers assistance to sick and disabled children awaiting adoption. The author describes everyday activities and endeavours which focus on respecting child’s subjectivity and are undertaken in this institution.

Pdf (Język Polski)

References

Badora, S., Marzec, D. (red.) (2002). System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków.

Balcerek, M. (1978). Janusz Korczak jako prekursor pedagogiki opiekuńczej. W: Janusz Korczak życie i dzieło. Materiały z Międzynarodowej Sesji Naukowej. Warszawa.

Balcerek, M. (1986). Prawa dziecka. Warszawa. Dane statystyczne Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego w Częstochowie (2000–2009).

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. A. Jankowski (tłum.). Poznań.

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn.

Kolankiewicz, M. (2002). Porzuceni i powierzeni trosce. Dom Małych Dzieci. Katowice.

Kolankiewicz, M. (2006). Zapiski o instytucjonalnej opiece nad dziećmi. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 17.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (1997). Dz.U. Nr 78, poz. 483.

Kowalska-Ehrlich, B. (1992). Ochrona dziecka w świetle Konwencji Praw Dziecka i w prawie polskim. W: Rzepliński A. (red.). Prawa i wolności człowieka. Warszawa.

Kurdybacha, Ł. (red.) (1967). Historia wychowania. Warszawa.

Lewin, A. (1999). Korczak znany i nieznany. Warszawa.

Łopatkowa, M. (1986). Samotność dziecka. Warszawa.

Łopatkowa, M. (1992). Pedagogika serca. Warszawa.

Marrou, H.I. (1969). Historia wychowania w starożytności. S. Łoś (tłum.). Warszawa.

Marzec, D.K. (2004). Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych. Częstochowa.

Pietkiewicz, B., Karniewska, J.(2006). Pożegnanie z bękartem. Polityka, 8.

Rose, C., Dryden, G. (2006). Zabawy fundamentalne. Przewodnik od narodzin do 6 lat. Gdańsk.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. A. Wojciechowski (tłum.). Warszawa.