Abstract
An important condition of successful education in the contemporary school is subjective treatment of the children and the youth by the teachers and educators. To do this, the teachers should thoroughly study their children’s needs, expectations, problems and anxieties. It is possible to gather the information they need by establishing proper relations with the pupils and their parents. Experiencing of subjectivity also depends on the school atmosphere. Therefore, proper relations between the most important education environments, i.e. the family and the school are indispensable. The basis of cooperation between the teachers and the parents, the aim of which is the optimization of the teaching and educational processes, and therefore of the subjective treatment of the pupils is proper communication between the teachers and the parents.
References
Ablewicz, K. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2. Warszawa.
Hoffman-Kołodziejczyk, I. (1995). Nauczyciel – wychowawca w opinii uczniów i rodziców. W: S. Badora, D. Marzec (red.). Model nauczyciela – wychowawcy w zintegrowanej Europie. Częstochowa.
Jakubiak, K. (1997). Współdziałanie rodziny i szkoły w pedagogice II Rzeczpospolitej. Bydgoszcz.
Kalka, K. (1995). Wpływ rodziny i szkoły na kształtowanie sumienia uczniów. W: A.W. Janke (red.). Pedagogiczna relacja rodzina – szkoła dylematy czasu przemian. Bydgoszcz.
Kowolik, P. (2005). Dialog i współdziałanie szkoły z domem rodzinnym. W: M. Nyczaj-Drąg, M. Gażewski (red.). Współprzestrzenie edukacji. Kraków.
Kozubska, A. ( 2004). Rodzice w zreformowanej szkole. Mity czy rzeczywistość? W: A.W. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń.
Lulek, B. (2000). Rodzina i szkoła wobec rozwoju osobowości dziecka. Kraków.
Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa.
Łobocki, M. (1995). O warunkach skutecznego wychowania. W: A. Jopkiewicz (red.). Edukacja i rozwój, jaka szkoła?, jaki nauczyciel?, jakie wychowanie?. Kielce.
Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków.
Malinowska, J. (2000). Kompetencje komunikacyjne współczesnego nauczyciela. W: M. Jabłońska (red.). Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Wrocław.
Marzec, A. (2000–2001). Niektóre czynniki sprzyjające podmiotowości uczniów. W: S. Badora, D. Marzec, J. Kosmala (red.). Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych. Częstochowa.
Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła. Toruń.
Nowosad, I. (2001). Udział rodziców w tworzeniu nowego wizerunku szkoły z perspektywy wdrażanej reformy systemu edukacji. W: I. Nowosad (red.). Nauczyciele i rodzice – współpraca w wychowaniu. Zielona Góra.
Nowosad, I. (red.) (2001). Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu. Zielona Góra.
Piątkowska, M. (2001). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w aktualnej rzeczywistości szkolnej. W: I. Nowosad (red.). Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu. Zielona Góra.
Retter, H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. M. Wojdak-Piątkowska (tłum.). Gdańsk.
Sobkowiak, B. (1998). Komunikowanie społeczne. W: B. Dobek-Ostrowska (red.). Współczesne systemy komunikowania. Wrocław.
I am aware that the journal is published under the Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting an article, I agree to make it available under this license.