Abstract
This article has been concentrated around analysis of the cooperation between school and a student parents, especially when the child problems at school are multipronged and enclose different school roles. Realm of the researches in this work was reply to the question about subjective parent’s functions regarding their relationship with the school. Presented research results concern hidden ideas behind excluding parents in educational practice from public schools.
References
Awdiejew, A. (1987). Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń. Kraków.
Awdiejew, A. (2004). Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków.
Dijk, T. van (2001). Dyskurs jako struktura i proces. G. Grochowski (tłum.). Warszawa.
Grzymała-Kazłowska, A. (2004). Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu. Kultura i Społeczeństwo, 1.
Janke, A.W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku: perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Bydgoszcz.
Kalisz, R. (1993). Pragmatyka językowa. Gdańsk.
Kłoskowska, A. (1991). Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Wrocław.
Kwieciński, Z. (1990). Zmiana, rozwój i postęp w świadomości podmiotów edukacji. Wstęp do badań. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
Mendel, M. (1998). Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?. Toruń.
Mendel, M. (2001). Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Toruń.
Nęcki, Z. (1992). Komunikowanie interpersonalne. Wrocław – Warszawa – Kraków.
Opałek, K. (1974). Z teorii dyrektyw i norm. Warszawa.
Pożarowska, E. (1989). Współdziałanie w procesie interakcji dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
Putkiewicz, E. (1990). Proces komunikowania się na lekcji. Analiza wypowiedzi nauczycieli i uczniów. Warszawa.
Putkiewicz, E. (1991). Dwa wzorce komunikowania się nauczyciela uczniami na lekcji – wzorzec autorytarny i współpracujący. W: J. Parafiniuk-Soińska (red.). Doskonalenie systemu komunikacji dydaktycznej, cz. I–II. Szczecin.
Searle, J. (1987). Czynności mowy: rozważania z filozofii języka. B. Chwedeńczuk (tłum.). Warszawa.
Segiet W. (1999). Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje. Poznań.
Shugar, G.W. (1982). Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe. B. Mroziak (tłum.). Wrocław.
Siarkiewicz, E. (2000). Ostatni bastion, czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Kraków.
Skowronek, B. (1999). O dialogu na lekcjach w szkole średniej. Kraków.
Szczepański, J. (1970). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa.
Szmagalski, J. (1998). Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe. Warszawa.
Trutkowski, C. (2004). Wybór czy konieczność – o potrzebie wykorzystania analizy dyskursu. Kultura i Społeczeństwo, 1.
Ziembiński, Z., Zieliński, M. (1992). Dyrektywy i sposób ich wypowiadania. Warszawa.
Żłobicki, W. (2000). Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków.
I am aware that the journal is published under the Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting an article, I agree to make it available under this license.