Abstract
The main purpose of this paper is to answer a question on necessary conditions of possibility of education. It has to be assumed that schools work being based on assumption of human’s subjectivity. Thus for considering the problem theory of assujettissement has to be included. Making individuals to obey is the main aim of enslavement and is also effect of pedagogy of our times. “Our times” category is in text defined in perspective of economical determination of individuals and institutions. And economical determination finds its notion in hegemony which is set of empty signifiers which correspond to economical system.
References
Bowles, S., Gintis, H. (1976). Schooling in Capitalist America. Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. New York.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. T. Komendant (tłum.). Warszawa.
Foucault, M. (2000). Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. D. Leszczyński, L. Rasiński (tłum.). Warszawa – Wrocław.
Giroux, H.A. (2001). Theory and Resistance in Education. Towards a Pedagogy for the Opposition. London.
Gramsci, A. (1961). Pisma wybrane. B. Wścieklica, M. Orlański (red.). B. Sieroszewska (tłum.). Warszawa.
Kołakowski, L. (1988). Główne nurty marksizmu. Londyn.
Kwieciński, Z. (1992). Praca w szkole jako złudzenie. W: Z. Kwieciński. Socjopatologia edukacji. Warszawa. Kwieciński, Z. (2007a). Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych. W: Z. Kwieciński. Między patosem a dekadencją. Szkice i studia socjopedagogiczne. Wrocław.
Kwieciński, Z. (2007b). Zewnętrzne egzaminy w szkolnictwie powszechnym w 2002 roku. W: Z. Kwieciński. Między patosem a dekadencją. Szkice i studia socjopedagogiczne. Wrocław.
Laclau, E. (2004). Emancypacje. L. Koczanowicz i in. (tłum.). Wrocław.
Laclau, E. (2009). Rozum populistyczny. T. Szkudlarek (kier. tłum.). Wrocław.
Stańczyk, P. (2009a). Młodzież wobec ideologii merytokracji – pozytywna socjalizacja oszukanego pokolenia. Forum Oświatowe, 1(40).
Stańczyk, P. (2009b). Ocena szkolna i obsceniczność prawa – pomiędzy byciem kimś a byciem nikim. Znaczenia nadawane doświadczeniu szkolnemu przez gimnazjalistów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(46).
Szkudlarek, T. (2008). Dyskursywna konstrukcja podmiotowości („puste znaczące” a pedagogika kultury). Forum Oświatowe, numer specjalny.
Žižek, S. (2008). W obronie przegranych spraw. J. Kutyła (tłum.). Warszawa.