“Semantic fields” of existential linguistic experience – epiphany and alienation as mimetic structures of educational formation
Pdf (Język Polski)

Keywords

philosophy of education
existential problematization
mimetic processes
language experience
educational formation

Abstract

The existence of the man is manifested and expressed in the language. The man creates the language as much as the language creates the man. However, the most basic existential experience is expressed in the fact that the language represents and reflects the man himself: the language is expressed by the man and the language expressed the man. Two mods of “semantic fields” of existentaial linguistic experience are presence (in the form of linguistic epiphany) and alienation (in the form of linguistic alienation). Therefore, every educational formation takes place and is realized in the context of existential experience of presence or alienation (in the form of linguistic epiphany or alienation of the man as the subiect of mimetic patterns of action).

https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.02
Pdf (Język Polski)

References

Benjamin, W. (2010). Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków (tłum. B. Baran). Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Benjamin, W. (2012). O języku w ogóle i o języku człowieka (tłum. A. Lipszyc). W: W. Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów (s. 1–18). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bieszczad, B. (2001). O przygodności (w) wychowani(u). W: A. Gaweł, A. Bieszczad (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji (s. 15–32), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Cassirer, E. (1971). Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury (tłum. A. Staniewska). Warszawa: Czytelnik.

Eco, U. (1996a). Partyzantka semiologiczna (tłum. J. Ugniewska). W: U. Eco, Semiologia życia codziennego (s. 157–167). Warszawa: Czytelnik.

Eco, U. (1996b). Przejrzystość utracona (tłum. P. Salwa). W: U. Eco, Semiologia życia codziennego (s. 174–198). Warszawa: Czytelnik.

Englert, J., (2019), Zapiski na marginesie sztuki. Wykład inauguracyjny, APS, https://www.youtube.com/watch?v=wnmKnfq2U_8&feature=youtu.be.

Gadamer, H.-G. (1979). Człowiek i język (tłum. K. Michalski). W: H.-G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje (s. 47–56). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gara, J. (2017). Dialogiczny logos intersubiektywnego doświadczenia tego, co Pomiędzy. W: D. Jankowska (red.), Pedagogika dialogu. Emancypacyjny potencjał dialogu (s. 42–58). Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Gara, J. (2018a). (Dia)logika doświadczenia edukacyjnego, społecznego i kulturowego. Studia z Teorii Wychowania, 2, 23–40.

Gara, J. (2018b). Fenomen samoobiektywizacji jako egzystencjalne konstytuowanie nieujmowalnego w ujmowalnym. W: H. Markiewicz, P. Boryszewski (red.), Między wyzwaniami a wartościami. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Potockiemu (s. 79–99). Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Gara, J. (2019). Odyseja myśli poszukującej „życia utkanego z refleksyjności nad marzeniami”. Przegląd Pedagogiczny, 1, 251–259. https://doi.org/10.34767/ pp.2019.01.17.

Koselleck, R. (2012). O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji (tłum. W. Kunicki). W: R. Koselleck, Semantyka historyczna (s. 411–464). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Legowicz, J. (1986). Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Lévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności (tłum. M. Kowalska), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lévinas, E. (2008). Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heideggerem (tłum. E. Sowa). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Marquard, O. (1994). Apologia przypadkowości (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Ortega y Gasset, J. (2004). Ewolucja teorii dedukcyjnej. Pojęcie zasady u Leibniza (tłum. E. Burska). Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz, terytoria.

Piasecka, M. (2018). O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Ricoeur, P. (1975). „Symbol daje do myślenia” (tłum. S. Cichowicz). W: P. Ricoeur, Egzystencja i hermeneutyka (s. 7–24). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Ricoeur, P. (1989). Język jako dyskurs. W: P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja (tłum. P. Graff, K. Rosner) (s. 65–95). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wulf, C. (2016). Antropologia. Historia – kultura – filozofia (tłum. P. Domański). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.