Cultural institutions in the educational process of the years 1990–2015. Introduction to the problem
Pdf (Język Polski)

Keywords

school of the future
education
cultural institutions

Abstract

The article raises the issue of the school of the future, which as a result of civilizational changes, will be changing entering into more formal relations with the surroundings especially with cultural institutions, organizations and entrepreneurial sphere. In the author’s opinion, which is also based on fragmentary studies in the educational process of the future, the traditional school (building and all activity inside – educational factory) will be only one of many equal segments of the educational process. In his view, cultural institutions should become the partners (elements) of the first degree education. This issue, however, requires plentiful of research and a broad social discourse. Therefore, the author’s intention is to raise the issue, which in the future may prove to be very important in the educational process.

https://doi.org/10.16926/pe.2016.09.13
Pdf (Język Polski)

References

Denek, K. (2016). Edukacja jutra. Między ideałem a codziennością. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Horbowski, A. (2000). Edukacja kulturalna jako system działań społeczno- -wychowawczych. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Huizinga, J. (1967). Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Łagodziński, W. (2004). Szanse i zagrożenia uczestnictwa w kulturze w latach 1990–2003 w świetle wyników badań Głównego Urzędu Statystycznego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Niemierko, B. (2013). Szkoła przetrwa ataki. Nowa Szkoła, 6, 40–43.

Siechowicz, P., Wiśniewska, W. (2015). „Ciekawe czasy” finansowania kultury samorządowej. Raport. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Sysło, M. (red.) (2012). Homo informatikus, czyli człowiek w zinformatyzowanym świecie. Warszawa: Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki.

Wach, K., (2010). Od człowieka racjonalnego do emocjonalnego. Zmiana paradygmatu nauk ekonomicznych. Horyzonty Wychowania, 9, 110–138.