Abstract
In the paper, I advance a thesis that evaluating pupils’ conduct with marks is a manifestation of linear approach to phenomena related to the processes of education at school and a drive at absolute order, defined with school regulations, which not only does not have to foster pupil’s development, but actually contradicts its regularities. I link my considerations to the mathematical chaos theory. Due to the objectives of the text, I shall refer to its Tyree elements and their educational implications: (1) reality is not linear and it is unpredictable, as a result (2) chaos is a category that does not describe a state at variance with a norm, but the norm itself, and actually (3) it is a prerequisite, potential, the beginning of many processes. Considerations are supported with an analysis of seven dozen regulations for marking conduct.
References
Akmansoy, V., Kartal, S. (2014). Chaos Theory and its Application to Education: Mehmet Akif Ersoy University Case. Educational Sciences: Theory & Practice, 14 (2). http://dx.doi.org/10.12738/estp.2014.2.1928.
Chojnacki, M.K., Tutzauer, F. (2011). Chaos and Human Behavior: Decision Making in a Prisoner Dilemma (PD) Environment. Tekst referatu przedstawionego na dorocznym spotkaniu International Communication Association, TBA, Boston, 25 maja 2011. Pozyskano z: http://citation.allacademic. com/meta/p490961_index.html.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Eliade, M. (1997). Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Kraków: Znak.
Goener, S. (2014). Chaos, Evolution, And Deep Ecology. W: R. Robertson, A. Combs (red.), Chaos Theory In Psychology and the Life Sciences. New York: Psychology Press.
Grimal, P. (1990). Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Wrocław – Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Jaskulska, S. (2009). Ocena zachowania w doświadczeniach gimnazjalistów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jaskulska, S. (2010). Stereotypy płci mają się dobrze: co myśli uczeń, że myśli dziewczyna, a co chłopak? Z wypowiedzi gimnazjalistów. W: D. Hejwosz i W. Jakubowski (red.), Kultura popularna – tożsamość – edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jaskulska, S. (2011a). Ocenianie zachowania na stopień a rozwój ucznia. W: A. Cybal-Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.), Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jaskulska, S. (2011b). Przedmiot oceny zachowania z perspektywy ocenianych gimnazjalistów. Studia Edukacyjne, 15.
Jaskulska, S. (2014). Upokorzenie ucznia przez nauczyciela jako jeden z mechanizmów oceniania szkolnego. Parezja, 2. http://dx.doi.org/10.15290/parezja. 2014.02.07.
Klichowski, M. (2012). Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wokół chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kosyrz, Z. (2005). Osobowość wychowawcy. Być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego. Warszawa: Pedagogium.
Kwietniak, D. i Oprocha, P. (2008). Teoria chaosu w ujęciu matematycznym. Matematyka Stosowana, 9.
Robertson, R. (2014). Chaos Theory and the Relationship Between Psychology and Science. W: R. Robertson, A. Combs (red.), Chaos Theory In Psychology and the Life Sciences. New York: Psychology Press.
Rolka, M. (2011). Nietzsche i Gombrowicz. O ludzkiej potrzebie formowania chaosu. Analiza i Egzystencja, 14.
Rudnicki, P. (2008). Edukacja obezwładniająca i poszukiwania podmiotu w pedagogice. Forum Oświatowe, numer specjalny.
Schmidt, J. (1993). Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.
Susskind, L. (2011), Bitwa o czarne dziury. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Śliwerski, B. (2006). Jak policjant, prokurator, sędzia w jednej osobie. Gazeta Szkolna, 16 maja 2006.
Tepczyk, M. (1995). Świat harmonii i chaosu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Waszczyk, M. (2002). Wpływ teorii chaosu na niektóre tradycyjne stanowiska ontologiczne oraz na spór o redukcjonizm. Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej, 589.