Abstract
The thesis of the paper is the statement that in theoretical assumptions of abstract painting the Platonic conception of art is to be found. It is an interesting coincidence, especially that it is independent and does not arise from inspiration of abstractionist painters by Plato’s philosophy or their reference to his conception of art. Plato, likewise, did not predict a development of such an art movement but despite that, in theoretical foundations of abstract painting the same truth cognitive assumptions can be identified as in Plato’s conception of art. They define its essence as well as function and value. They are also expression of Plato’s negative attitude to imitative painting.
References
Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gombrich, E.H. (2011). Pisma o sztuce i kulturze. Kraków: Universitas.
Grabska, E., Morawska, H. (1969). Artyści o sztuce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kandinsky, W. (1986). Punkt i linia a płaszczyzna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Platon (1958). Państwo. (przeł. W. Witwicki). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Platon (1961). Parmenides. (przeł. W. Witwicki). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Platon (1960). Prawa. (przeł. M. Maykowska). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Platon (1956). Sofista. (przeł. W. Witwicki). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Reale, G. (2003). Myśl starożytna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Thompson, J. (2006). Jak czytać malarstwo współczesne. Kraków: Universitas.
Wolicka, E. (1994). Mimetyka i mitologia Platona. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wunenburger, J., J. (2011). Filozofia obrazów. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/ obraz/terytoria.
I am aware that the journal is published under the Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting an article, I agree to make it available under this license.