Abstract
Continuous change is an integral part of the postmodern life and it leaves its traces both in culture and the public communication. It therefore seems crucial to open oneself to a new, more profound way of understanding culture, while also taking into consideration the confrontation which takes place when an individual or a community face all that is unknown, untamed and transgressive. This search for the source of a more profound reflection on the identity of a grown human being in postmodern culture also means openness to andragogic thinking. In this context, it seems important to see Television Theatre as a space for the meaningful voice. Theatre offers the chance to see oneself from a distance, find one’s roots, reveal secret desires or contradictory impulses. The aim of this self-reflection, sparked by a theatre play, is to produce formative anxiousness.
References
Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bauman, Z. (2012). Między chwilą a pięknem. O sztuce w rozpędzonym świecie. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Bauman, Z. (1998). O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce. W: J. Tyszka (red.), Teatr w miejscach nieteatralnych, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Błaszczak, M. (2008). Przestrzenie lustrzano-ekranowe współczesnego dramatu i teatru. W: V. Sajkiewicz, E. Wąchocka (red.), Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brach-Czaina, J. (2006). Szczeliny istnienia. Kraków: Wydawnictwo eFKa.
Gruza, J. (1992). Zbliżenie intymne. Teatr, 11.
Gwóźdź, A. (2006). Kultura – media – kulturoznawstwo. W: D. Fox, E. Wąchocka (red.), Teatr media – kultura. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Gwóźdź, A. (2003). Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Naukowych Universitas.
Hausbrandt, A. (1983). Teatr w społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Hen, J. (1992). Teatr dobry na wszystko. Teatr, 11.
Holoubek, G. (2007). Wyspa nadziei. W: W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jaworska-Witkowska, M., Kwieciński, Z. (2011). Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Kajzar, H. (2007). Manifest teatru meta-codziennego. W: W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kantor, T. (2002). Teatr Niezależny. Eseje teoretyczne. W: K. Pleśniarowicz (red.), Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Kosiński, D. (2006). Teatr w XXI wieku – ku nowym definicjom. W: D. Fox, E. Wąchocka (red.), Teatr – media – kultura. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Limon, J. (2008). Obroty przestrzeni. Teatr telewizji. Próba ujęcia teoretycznego. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Nurowska, M. (1992). Teatr dobry na wszystko. Teatr, 11.
Osiecka, A., Przybora, J. (2010). Listy na wyczerpanym papierze. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Prorok, L. (1966). Okno dziwów. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Sordyl, A. (1994). Aktor w teatrze telewizji. W: E. Udalska (red.), Aktor w kulturze współczesnej. Warszawa: Fundacja Astronomii Polskiej.
Sordyl, A. (2006). Ludzkie – międzyludzkie. Człowiek w teatrze telewizji Kazimierza Kutza. W: D. Fox, E. Wąchocka (red.), Teatr – media – kultura, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sordyl, A. (1992). Oblicze aktora. Teatr, 11.
Sordyl, A. (2010). Teatr telewizji – pomiędzy reprezentacją a symulacją teatru. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sordyl, A. (2004). W poszukiwaniu kobiecej tożsamości. Modelowanie współczesnego wizerunku kobiety w polskim Teatrze Telewizji. Opcje, 1/2.
Szczepkowska, J. (1992). Aktorzy o Teatrze Telewizji. Teatr, 11.
Wielechowska, K. (2009). Słowa są tylko nawiasami ciszy. Sztuka hiszpańska Yasminy Rezy. W: V. Sajkiewcz, E. Wąchocka (red.), Przestrzenie ze współczesnym teatrze i dramacie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wilk, T. (2010). Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Witkowski, L. (1997). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.