Transgressions in the biographical experiences of prominent educators
Pdf (Język Polski)

Keywords

transgressions
biographical experiences
hubristic motivation
educators

Abstract

Transgressions are innovative and creative activities. They allow people to go beyond the limits of their current functioning, thus gaining new areas of activity or creating new values. Motivation specific to transgression is hubristic motivation. The article analyzes the biographical experiences of outstanding pedagogues. – Maria Montessori and Janusz Korczak. Maria Montessori – Italian physician, education system creator and Montessori pedagogy based on the needs of the child. Transcendental biography of Janusz Korczak – doctor, pedagogue, writer, journalist, visionary. Biographies contain different spaces of transgressive activities: personal, professional, social, creative, literary. They concern the concept of education, methods of pedagogical work with the child. The accomplishments of outstanding pedagogues include immutable values.

Pdf (Język Polski)

References

Czermiński, A. (1962). Kim był ten człowiek. Stolica, 45.

Dębnicki, K. (1985). Korczak z bliska. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Falkowska, M. (1989). Kalendarz życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Falkowska, M. (1983). Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka: Nowe źródła. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Falkowska, M. (1989). Kalendarz życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Gałdowa, A. (2000). Powszechność i wyjątek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Helling, I.K. (1990). Metoda badań biograficznych. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa: PWN.

Kalendarium życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka (1978). Warszawa: WSiP.

Korczak, J. (1957). Wybór pism pedagogicznych. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. Tomy: 1, 2, h.

Korczak, J. (1978a). Pisma wybrane. Warszawa: Nasza Księgarnia. Tomy: 1–4.

Korczak, J. (1978b). Prawo dziecka do szacunku. W: S. Wołoszyn, Korczak. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Korczak, J. (1978c). Król Maciuś Pierwszy. il. (kolor.) Waldemar Andrzejewski; wstęp Igor Newerly. Wyd. 7. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (1979). Pisma wybrane. T. 4. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Korczak, J. (1993a). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła. T. 7. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona.

Korczak, J. (1993b). Jak kochać dziecko. Internat. Dzieła. T. 7. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona.

Korczak, J. (2012). Pamiętnik i inne pisma z getta. Warszawa: WAB.

Kozielecki, J. (1984). Potrzeba hubrystyczna a działania transgresyjne. Przegląd Psychologiczny, 2, s. 321–335.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozielecki, J. (2006). Psychologia nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozielecki, J. (2009). Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku. Gdańsk: GWP.

Kucha, R. (2005) Pedagogika Marii Montessori i jej ranga w świecie. W: S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka: szanse i zagrożenia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kramer, R. (1988). Maria Montessori: A Biography. Reading, Westview Press.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia – podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Łatacz, E. (1996). Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939. Łódź: Wyd. UŁ.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa – Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Maslow, A.H. (2004). W stronę psychologii istnienia. Warszawa – Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Matyjas B. (1994). Poglądy pedagogiczne Marii Montessori. W: S. Guz (red.), Metoda Marii Montessori – historia i współczesność. Materiały z Międzynarodowej Konferencji 25–26.11.1993. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Miksza, M. (1995). Miejsce Marii Montessori (1870–1952) w klasyfikacjach prądów, kierunków i ruchów pedagogicznych. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Łódź – Kraków: Impuls.

Miksza M., (1998). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Impuls.

Montessori M. (2005). Domy dziecięce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Montessori M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Wydawnictwo Palatum.

Mortkowicz-Olczakowa, H. (1978). Janusz Korczak. Warszawa: Czytelnik.

Rogers, C.A. (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Szlązakowa, A. (1978). Janusz Korczak. Warszawa: WSiP.

Urbaniak-Zając, D. (2011). Biograficzna perspektywa badawcza. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.