Forms of Interaction Between a Primary School and the Family of a Student with a Statement of Special Educational Needs in Inclusive Education
pdf

Keywords

inclusive education
student with disabilities
parents and teachers
interaction

Abstract

Inclusive education, along with integrated and special education, is one of the forms of education for students with statements of special educational needs, which in Poland can be issued due to certain types of developmental dysfunctions. It presupposes that students are educated in mainstream schools, with the smallest possible repertoire of special interventions. In the educational and therapeutic process of this group of students, parents play an important role, so the interaction between the school and the student's family is essential. The present study addresses the issue of the primary school's interaction with the family of a student with a statement of special educational needs. The focus of the research was on forms of collective interaction. The results of the survey indicated that parents of students with statements of special educational needs had little involvement in collective forms of interaction with the school. One of the main issues exposed in the study is parental education as one form of interaction.

 

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.15
pdf

References

Al-Khamisy, D. Bogucka, J. (2009). Wnioski wynikające z realizacji projektu „Szkoła dla Wszystkich” realizowanego w ramach programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła. In: J. Bogucka, S. Al.-Khamisy (eds.), Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej (pp. 62–64). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Apanel, D. (2014). Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bartkowiak, E., Famuła, A. (2002). Znaczenie pedagogizacji rodziców we współpracy szkoły z domem rodzinnym dziecka. In: I. Nowosad, H. Jerulak (eds.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenie warsztatu. Cz. II (p. 49). Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Chambers, D., Forlin, Ch. (2021). An historical Review from Exclusion to Inclusion in Western Australia. Education Sciences 11(3). https://doi.org/10.3390/educsci11030119.

Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrzanowska, I. (2010). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cudak, H. (2004), Rola szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców. In: I. Nowosad, M.J. Szymański (eds.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (p. 73). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Cytowska, B. (2002). Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Cytowska, B. (2016). Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 189–213.

Gajdzica, Z. (ed.), (2011). Uczeń z niepełnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Lindner, K.T., Schwab, S. (2020). Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis. International Journal of Inclusive Education, 16, 1–21. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1813450.

Młynek, P. (2020). Cooperation of primary school parents and teachers – a research report. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 22, 85–96. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5710.

Palak, Z. (2000). Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz. U. 2017, poz. 1743, § 4, p.2.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach, Dz. U. 2017 r., poz. 1591, § 2, p. 2.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. 2017, poz. 1578.

Segiet, W. (1999). Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje. Poznań: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Skotnicka, B. (2019). Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej: na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Szumski, G., Firkowska-Mankiewicz, A. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Katarzyna Wójcik