Abstract
The survey included 341 people aged 18–30 who answered the following questions: What sexuality-related question have you wanted answered recently? Were you able to get an answer to this question? Where did you try to find the answer to your question? The sources of knowledge about sexuality that the respondents valued were also checked. The responses were subject to thematic analysis. Analysis of the responses revealed five major topics containing 39 themes. The topics were sexual health (the most frequently sought answers concerned contraception, physiology and anatomy), sexual activity (the most frequent question concerned anal sex), sexual pleasure (the most frequent theme concerned orgasm), psychology and relationships (the most frequent theme concerned the quality of desire and sex in long-term relationships), and socio-cultural knowledge (the dominant theme concerned gender identity and sexual orientation). The most common source of knowledge is the Internet, mainly social media. The results indicate a significant need for even elementary education on anatomy, physiology and contraception. Questions related to the impact of pornography and the need for respondents to understand rapid social changes, including diverse orientations and identities, are also prevalent.
References
Amnesty International. (2021, October 19). Poland: A Year On, Abortion Ruling Harms Women. https://www.amnesty.org/en/latest/news/2021/10/poland-a-year-on-abortion-ruling-harms-women/ [access: 18.01.2022].
Bodnar, A. (2020). “Ogranicza prawa i wolności”. RPO o obywatelskim projekcie zakazującym edukacji seksualnej. Biuletyn Informacji Publicznej RPO 15.04.2020. https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-o-obywatelskim-projekcie-zakazu-edukacji-seksualnej [access: 13.01.2022].
Bulkowski, K., Federowicz, M., Grajkowski, W., Kaczan, R., Malinowska, K., Marszał, D., Wichrowski, A. (2015). Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Chmura-Rutkowska, I., Duda, M., Mazurek, M., Sołtysiak-Łuczak, A., Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K., Walczak, B. (2016). Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport. Vol. 1. Fundacja Feminoteka.
Journal of Laws (2014). Poz. 395, Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r., Dziennik Ustaw, 27 marca 2014. http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000395 [access: 13.01.2022].
Gorajska, M., Kuik, M., Laube, J., Liszewska, U., Madej, O. (2018). Edukacja seksualna w Polsce w kontekście promocji zdrowia seksualnego vs tabu seksualne. Psychoseksuologia, 4, 110–120.
Grunt-Mejer, K. (2017). Polish Sexual Education for Teenagers: The Gendered Discourse of Moral, Psychological and Health Risk. The Journal of Sexual Medicine, 14(5), e292.
Grunt-Mejer, K. (2022). Chapter 56. "Disordering" sex through medicine. In: Earp B.D., Chambers C., Watson L. (eds). The Routledge Handbook of the Philosophy of Sex and Sexuality (pp. 375–392). Abingdon and New York: Routledge.
Koletić, G., Štulhofer, A., Hald, G.M., Træen, B. (2021). Self-assessed effects of pornography use on personal sex life: Results from a large-scale study of Norwegian adults. International Journal of Sexual Health, 33(3), 342–356.
Korolczuk, E., Graff, A. (2018). Co się stało z naszym światem?: Populizm, gender i przyszłość demokracji. In: Czapliński, P., Bednarek, J. Prognozowanie przyszłości. Myślenie z wnętrza kryzysu (pp. 249–280). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Król, T. (2007). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I–III gimnazjum. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Król, T., Maśnik, K., Węglarczyk, G. (2009). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V–VI szkoły podstawowej. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Król, T. (2013). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie: program nauczania dla klas I-III szkół ponadgimnazjalnych. Katarzyna Król, Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon.
Majka-Rostek, D. (2017). Prawa mniejszości seksualnych w Polsce. Forum Socjologiczne, 8, 179–190.
Pilarczyk, K. (2018). Analiza zjawiska kontaktu dzieci i młodzieży z pornografią w świetle teorii oraz dotychczasowych wyników badań. Dziecko Krzywdzone, 16(3), 64–82.
Polskie Towarzystwo Seksuologiczne (2016). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego na temat zdrowia osób o orientacji homoseksualnej. https://pts-seksuologia.pl/sites/strona/59/stanowiskopts-na-temat-zdrowia-osob-o-orientacji-homoseksualnej [access: 13.01.2022].
Savage, R. (2020). Poland mulls law denouncing sex educators as paedophiles and gay activists, Reuters, 15.04.2020. https://www.reuters.com/article/us-poland-lgbt-education-trfn-idUSKCN21X2ZA [access: 13.01.2022].
Waszyńska, K., Groth, J., Kowalczyk, R. (2013). Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej. Teoria i (nie) rzeczywistość. Studia Edukacyjne, 24, 165–179.
Wąż, K. (2017). Spór o edukację seksualną w Polsce. Hipokryzja dorosłych. Zagubienie młodzieży. Societas/Communitas, 23(1), 37–58.
World Health Organization. (2015). Sexual health, human rights and the law. World Health Organization.
Netography
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/sprawa-smierci-kobiety-w-ciazy-w-szpitalu-w-pszczynie-zaistniala-ustawowa-przeslanka [access: 04.02.2022].
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-ciaza-blizniacza-kobieta-szpital-smierc [access: 04.02.2022].
https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,100865,29845502,zakaz-aborcji-zabija-ciezarne.html [access: 13.01.2023].
https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/warszawa-zatrzymanie-furgonetki-fundacji-pro-prawo-do-zycia/gy0p7sl [access: 13.01.22].
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,27977054,przemyslaw-czarnek-o-edukacji-seksualnej-typu-b-demoralizacja.html [access: 13.01.22].
https://ponton.org.pl/raporty/ [access: 16.01.2022].
https://www.pap.pl/aktualnosci/w-srode-wchodzi-w-zycie-rozporzadzenie-w-sprawie-pigulki-dzien-po-0 [access: 01.06.2024].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Julia Bilarzewska, Katarzyna Grunt-Mejer, Sara Ladra, Julia Neter , Izabela Marciniak