Organizing Differentiated Teaching in the Conditions of Inclusive Education
pdf

Keywords

inclusion
educational need
stimulating independence

Abstract

The article is an attempt to define the essence of inclusive teaching and to indicate the need to implement it in schools as a response to the need to build an open society. The article outlines a historical sketch of the assumptions of inclusive teaching, which became one of the foundations of its crystallization. It identifies the problem of differentiated teaching in an inclusive classroom. Where the emphasis is on the importance of creating an appropriate educational environment, organizing the teaching process, and modifying programs in order to achieve educational success by children with various special educational needs. The attempt to define the essence of student assessment in the adopted concept of differentiated teaching also seems to be important. Giving teachers personalized information about their students' educational progress. Enables ongoing changes in their teaching strategies in order to stimulate students' independence when acquiring knowledge, skills and competences.

 

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.02
pdf

References

Bąbka, J. (2014). W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, 87–104.

Bronfenbrenner, U. (1978). The Social Role of the Child in Ecological Perspective. Zeitschrift fur Soziologie, 7(1), 4–20.

Bronfenbrenner, U. (2021). The Ecology of Human Development. Cambridge: Harvard University Press.

European Agency for Development in Special Needs Education. (2009). Retrieved from: https://www.european-agency.org [access: 13.11.2024]

Калініченко, I. (2013). Сучасні підходи до організації навчально-виховного процесу в інклюзивних школах. Спеціальна педагогіка, 3, 44–46.

Колупаєва, А., Савчук, Л. (2010). Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Київ: Видавнича група «АТОПОЛ».

Leszczyński, S. (2021). Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”.

Лубовского, В., Ципиной, Н., (pед.). (1981). Воспитание детей с задержкой психического развития в процессе обучения. Москва: НИИ общей педагогики.

Mielczarek, M. (2022). Wykluczenie edukacyjne jako jedno z zagrożeń wykluczenia społecznego nieletnich z młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Roczniki Pedagogiczne, 14(50), 87–102.

Miłkowska, G. (2005). „Od odrzucenia szkolnego do wykluczenia społecznego młodzieży”. In: W. Kubiak, B. Urban (eds.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (pp. 495–512). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Mittler, P. (2000). Working Towards Inclusive Education. Social Contexts. London: David Fulton Publishers.

Reich, K. (2014). Inklusive Didaktik. Bausteine für eine inklusive Schule. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Szczepkowska, K. (2020). Jak skutecznie realizować proces kształcenia w klasie zróżnicowanej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Szymański, M. (2012). Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Таранченко, О., Найда, Ю. (2012). Диференційоване викладання в інклюзивному навчальному закладі. За: А. Колупаєвої (ред.), Навчальний курс та методичний посібник (cc. 126–139). Київ: Видавнича група «А.С.К.».

Warnock, M. (1978). Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. London: Her Majesty’s Stationery Office.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Marcin Białas, Ałła Wasyluk