Abstract
The article deals with the problem of teaching competencies in distance learning at the academic level in the context of equal opportunities. In this perspective, the article shows the successes and difficulties of distance learning among teachers and students. The article presents the results of a survey conducted on a sample of academic teachers after the first semester of compulsory distance learning during the coronavirus. The research concerned the assessment of the competencies necessary for the proper conduct of the remote academic education process. The objective of the study was also to diagnose the causes of successes and failures in the process of remote education in connection with the issue of teaching competencies of academic teachers.
The text also introduces in-depth and expanded empirical research on this subject in the future, offering the reader a discussion of theoretical and practical significance. Showing the implications noticed in the research opens up new paths of remote work with students and new activities aimed at improving the teaching skills of academic teachers. Systematic conclusions and reflections may be handy for academic teachers in the following years of distance learning.
References
Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bereźnicki, F. (2008). Podstawy dydaktyki. Kraków: Impuls.
Castells, M. (2010). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Clarke, A. (2004). E-learning Skills. London: Palgrave Macmillan.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London and New York: Routledge.
Dąbrowski, M. (2005). Scenariusze wirtualnych zajęć. E-mentor, 5(12), 44–46.
Dodge, B. (1995). WebQuests: A technique for Internet-Based Learning. The Distance Educator, 1(2), 10–13.
Dodge, B. (2001). Five rules for Whiting a great WebQuest. Learning &Leading with Technology, 28, 5(8), 6–9.
Domagała-Kręcioch, A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepo-wodzenia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicz-nej.
Forgoł, S., Chojnacki, L. (2013). Poradnik dla nauczycieli. Metoda projektu w szkole ponadgimnazjalnej. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska.
Gajewski, R. (2005). O stylach uczenia się i e-edukacji. E-mentor, 4(11).
Hattie, J. (2009). Making learning visible: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London and New York: Routledge.
Kozłowska, A., Kahn R. (2006). The use of information communication technol-ogies in creative teaching. Los Angeles: University of California.
Kožuh, A. (2020). Didactic skills in the field of developing creativity and inno-vativeness of a student. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 8(1), 69–79.
Kožuh, A. (2019). Perspectives on assessment at school. Sodobna pedagogika, 70(2), 160–173.
Kožuh, A. (2017). Kompetencje nauczyciela w pryzmacie dydaktyki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
Kožuh, A. (2018). Creativity: the didactic challenge of a modern teacher. Sodobna pedagogika, 69(3), 156–168.
Kupisiewicz, C. (1964). Niepowodzenia dydaktyczne. Warszawa: PWN.
Kupisiewicz, C. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls.
Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. In: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.), Pedagogika (pp. 298–303). T. 2. Warszawa: PWN.
Kyriacou, C. (1991). Essential Teaching Skills. Oxford: Blackwell.
Lubina, E. (2004). Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość. E-mentor, 4(6).
Lubina, E. (2005). Rola emocji w procesie kształcenia na odległość. E-mentor, 3(10).
Martinez, M. (2003). High Attrition Rates in e-Learning: Challenges, Predictors and Solutions. The eLearning Developers Journal, 1–9.
Marzano, R. (1992). A different kind of classroom: teaching with dimensions of learning. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Devel-opment.
Meger, Z. (2008). Motywacja w nauczaniu zdalnym. E-mentor, 4(26).
Merisotis, J., Phipps, R. (1999). What is the difference? A review of contempo-rary research on the effectiveness of distance learning in higher education. IHEP The Institute for Higher Education Policy. https://eric.ed.gov/?id=ED429524.
Niemierko, B. (2010). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej edukacji. Warszawa: WAiP.
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Parker, A. (1999). A study of variables that predict drop-out from distance education. International Journal of Educational Technology, 1(2), 1–10.
Penna, M., & Stara, V. (2007). The failure of e-learning: why should we use a learner-centred design? Journal of e-Learning and Knowledge Society, 3(2), 127–135.
Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. In: J. Pyżalski (ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 70–80). Warszawa: EduAkcja.
Postman, N. (2004). Technopol. Triumf techniki nad kulturą. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Pyżalski, J. (2020). Wstęp. In: J. Pyżalski (ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 2–7). Warszawa: EduAkcja.
Rawa-Kochanowska, A. (2012). Motywowanie w e-nauczaniu – z doświadczeń praktyka. E-mentor 4(46).
Roffey, S. (2012). Student well-being: Teacher well-being – two sides of the same coin. Educational & Child Psychology, 29(4), 8–17.
Słomczyński, M. (2009). Style organizacji procesu uczenia się. Kwartalnik Pedagogiczny, 216(2), 159–174.
Słomczyński, M., Sidor, D. (2012). Niepowodzenia dydaktyczne w kształceniu zdalnym. E-mentor, 5, 47–54.
Striker, M., Wojtaszczyk, K. (2009). Bariery wdrażania e-learningu na przykładzie uczelni wyższej. E-mentor, 4(31).
Swan, K. (2003). Learning effectiveness: what the research tells us. In: J. Bourne, J.C. Moore (eds.), Elements of Quality Online Education, Practice and Direction (pp. 13–45). Needham: Sloan Center for Online Education.
Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Tyler-Smith, K. (2006). Early Attrition among First Time eLearners: A Review of Factors that Contribute to Drop-out, Withdrawal and Non-completion Rates of Adult Learners undertaking eLearning Programmes. Journal of Online Learning and Teaching, 2(2).
Wach-Kąkolewicz, A. (2007). Aktywność komunikacyjna studentów i nauczy-ciela w kształceniu przez Internet. E-mentor, 5(22).
Wieczorkowska, G. (2004). Zalety i wady edukacji internetowej. Model dydaktyczny: COME. E-learning na Uniwersytecie Warszawskim. Kwartalnik Uniwersytetu Warszawskiego, 1–12.
Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Podstawy Edukacji