Abstract
The Covid-19 pandemic was likely to generate the greatest disruption in educational opportunity worldwide in a generation. This disruption has impacted the livelihoods of individuals, and the prospects of their communities. The international and interdisciplinary course was designed by two universities: from Poland and from Israel due to new challenges in high education to consider. The main idea of this course was to develop students’ creativity and innovation by design thinking method. The course also addressed student’s socio-emotional needs. The group of twenty-five education students from both countries took part in online weekly sessions during two months. The evaluation of this project indicated that students were really satisfied with participating in it and they achieved not only their professional goals but personal as well.
References
Asmundson, G.J.G., Paluszek, M. M., Landry, C. A., Rachor, G. S., McKay, D.,Taylor, S. Do pre-existing anxiety-related and mood disorders differentially impact COVID-19 stress responses and coping?, Journal of Anxiety Disorders, Volume 74, 2020,102271, ISSN 0887-6185, https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.10227
Brzezińska, A. (2004). Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.). Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej.(s. 93-116). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Creswell, J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej.
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking . Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii Covid-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16 (1/2), 1-10. http://dx.doi.org/10.5114/nan.2021.108030.
Kapiszewska, M., Merklinger-Gruchała, A. (2013). Ewaluacja zajęć dydaktycznych przez studentów. Teoria i praktyka. W: M. Kapiszewska (red.), Krajowe Ramy Kwalifikacji – biurokratyczna konieczność czy szansa na poprawę jakości kształcenia w uczelniach ? (s. 95-106).Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Kelley, T., & Kelley, D. (2013). Creative confidence: Unleashing the creative potential within us all. New York: Crown Business.
Kosiewicz-Budnicka, R. (2021). Kształcenie zdalne studentów pedagogiki w czasie pandemii COVID-19. Studia z Teorii Wychowania, 12(3 (36)), 189-205.
Kwiatkowska H. (2005).Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lee, S., Jobe, M., Mathis, A. (2021). Mental health characteristics associated with dysfunctional coronavirus anxiety. Psychological Medicine, 51(8), 1403-1404. doi:10.1017/S003329172000121X.
Olczak, A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43 (1), s. 55-67.
Oleszkowicz A., Senejko A. (2017). Psychologia dorastania, zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research and Evaluation Methods, 4th edn. SAGE: Thousand Oaks, CA.
Piasecka, D. (2022). Design thinking. Jak wykorzystać myślenie projektowe do zwiększania zysków twojej firmy?. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.
Romaniuk, M. W., Łukasiewicz-Wieleba, J. T. (2021). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń. Raport z badań.
Topol, P. (2020 a). Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19 – Część 1, Dyskusja 2020. Studia Edukacyjne, (58), 69-83. https://doi.org/10.14746/se.2020.58.4
Topol, P. (2020 b). Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19 – Część 2, Dyskusja 2020. Studia Edukacyjne, (59), 103-117. https://doi.org/10.14746/se.2020.59.8
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wraz z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 20
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji