Cultural transgressions in contemporary literary texts for children
pdf (Język Polski)

Keywords

culture
cultural transgressions
children's literature
non-linear literature
audiovisual literature
reading

Abstract

Literature, also created withchildren in mind, to quote KazimierzBrodziński, is a mirror of the ageand thenation. Reacting to thechange of cultural paradigm, itopens the borders, meets thecurrent needs of theaudience, adapts its repertoire to theirinterests and new narrativepractices. Contemporarytechnologicalubiquity generates anasymmetry of semiotic matter andcommunicative context, whichrealizes displacementsin the areatriad: culture-literature-media, thustriggering transgressions in literarytexts. The questioning oftheconventions of writing and printingcauses modifications in thearchitectural structure of readings, whichbecome non-linear, use thelanguage of old and new media, andfollow the example of audiovisualproductions.  The article highlights selectedtransformations taking place inliterature aimed at the non-adultreader in times ofculture that ischanging the anthropologicaldimension of man in a spectacularand audiovisual way.

https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.05
pdf (Język Polski)

References

Archer M., Kultura i sprawczość. Miejsce kultury w teorii społecznej, Warszawa 2019.

Bauman, Z. Kultura jako praxis, Warszawa 2012.

Bodzioch – Bryła B., Ku ciału post – ludzkiemu. Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości, Kraków 2011.

Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1998.

Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985.

Delsol Ch., Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków 2011.

Delsol Ch. Kamienie węgielne. Na czym nam zależy, przeł. M. Kowalska, Kraków 2018.

Durkheim É., Zasady metody socjologicznej, Warszawa 1968.

Everett D. L., Język. Narzędzie kultury, przeł. Z. Wąchocka, P. Paszkowski, Kraków 2018.

Hejmej A., Literatura w społeczeństwie medialnym, „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2014, nr 2.

Herder J. G., Myśli o filozofii dziejów, Warszawa 1962.

Hopfinger M. Literatura i media. Po1989 roku, Warszawa 2010

Kasprzak P., Z. A. Kłakówna, P. Kołodziej, A. Regiewicz, J. Waligóra, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy. Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności, Toruń 2016.

Kawecki W., Ocalić człowieka, ocalić kulturę. Personalistyczna koncepcja teologii kultury, Warszawa 2006

Kłakówna Z. A. Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków 2016.

Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1983;

Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991;

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń 1996.

Limont W., Synektyka a zdolności twórcze: eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń 1994.

Lindstrom M., Dziecko reklamy, przeł. A. M. Kawalec, Warszawa 2005.

Linton R., Pojęcie kultury, [w:] Świat człowieka- świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, M. Głowacka- Grajper, Warszawa 2007, s. 404.

Literatura a religia. Wyzwania epoki świeckiej, red. Bielak A., Tischner Ł., Kraków 2020).

Llosa M. V., Cywilizacja spektaklu, przeł. M. Szafrańska – Brandt, Kraków 2015.

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.

Skrendo A. Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Kraków 2002

Starobiniec A., Wilcza nora, przeł. A. Sowińska, Warszawa 2020.

Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia, [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia – Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012.

Sztompka P., Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Kraków 2021.

Twenge J. M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości, i co to oznacza dla nas wszystkich, przeł. O. Dziedzic, Sopot 2019.

Warzocha A., Wychowanie do lektury 2.0., Częstochowa 2020.

Wielecki K., Dobra socjologia w trudnym świecie. Znaczenie teorii Margaret S. Archer w czasach kryzysu cywilizacji i socjologii [w:] Kultura i sprawczość. Miejsce kultury w teorii społecznej, M. Archer, Warszawa 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Podstawy Edukacji