Дата публікації: 2019-10-041

Asymilacja ludowych pierwowzorów w polskiej pieśni artystycznej – zarys problematyki

Katarzyna SUSKA-ZAGÓRSKA
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2017.12.05

Анотація

Głównym celem artykułu jest przedstawienie różnych sposobów funkcjonowania pieśni ludo-wych (głównie pieśni słowiańszczyzny) w polskiej pieśni artystycznej od momentu jej powstania(uznając za ojców pieśni polskiej S. Moniuszkę i F. Chopina), poprzez II połowę wieku XIX, do początków wieku XX (M. Karłowicz, K. Szymanowski). Okres ten wybrany został ze względu na popularność gatunku pieśniowego w twórczości wielu kompozytorów omawianego czasu.

Do gatunków, które miały istotny wpływ na kształtowanie się polskiej pieśni artystycznej, należą: śpiewy historyczne, zwane dumami, dumy kozacze, które jednak miały tylko pośredni wpływ na pieśni polskie (głównie chodzi o tematykę, a nie o cechy strukturalne), pieśni ludowe, pieśni zwane dumkami oraz ballady ludowe. Folklor z natury rzeczy łączy kulturowo tereny ze sobą sąsiadujące lub ze sobą związane w jakikolwiek inny sposób. Dzięki tym powiązaniom w polskiej pieśni artystycznej odnajdu- jemy motywy, wątki, tematy, zapożyczenia i cytaty wywodzące się z bliskich nam ośrodków słowiań- skich, nie zapominając o znaczących inspiracjach folklorem Litwy, która uległa – w pewnym okresieswej historii i na określonych terenach – zjawisku slawizacji. W podsumowaniu autorka wskazujepodstawowe cechy pieśni artystycznych w kontekście ich związków z folklorem.

Завантажити файли

Правила цитування

SUSKA-ZAGÓRSKA, K. (2019). Asymilacja ludowych pierwowzorów w polskiej pieśni artystycznej – zarys problematyki. Edukacja Muzyczna, 12, 117–146. https://doi.org/10.16926/em.2017.12.05

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.