Opublikowane: 2024-12-301

Kwartety smyczkowe Rafała Augustyna w kontekście tradycji gatunku

Aleksandra Ferenc
Edukacja Muzyczna
Dział: Studia i Rozprawy
https://doi.org/10.16926/em.2024.19.04

Abstrakt

Wśród autorów kwartetów smyczkowych, którzy w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku mierzyli się z „pamięcią gatunku” znalazł się Rafał Augustyn. W dorobku kompozytora znajduje się aż sześć kwartetów, z których pierwszy powstał w 1973 roku, podczas studiów kompozytorskich we Wrocławiu, a ostatni w 2015 roku. W kwartetach Augustyna można odnaleźć zarówno tendencje klasycystyczne (I Kwartet smyczkowy, Do ut des na kwartet smyczkowy, Dedykacja na kwartet smyczkowy i sopran), jak i odwołania do tradycji przeciwstawiane nowoczesnym rozwiązaniom (II Kwartet smyczkowy). Grand jeté. Kwartet nr 2 12 z elektroniką to kolaż różnych idiomów, cytatów, dźwięków instrumentalnych i brzmień konkretnych. Utwór ma formę podróży przez stolice Europy. Ostatni kwartet Augustyna – Monadologia (III Kwartet smyczkowy) swobodnie nawiązuje do Leibnizowskiej koncepcji monad – filozoficznych atomów. Składa się z miniatur zespolonych za pomocą statycznych łączników. Tworząc tę kompozycję Augustyn inspirował się Webernem i Kurtágiem. Zmierzenie się z tradycją gatunku w XXI wieku jest dla twórcy ważnym artystycznie wyzwaniem. W referacie autorka przedstawi na wybranych przykładach, w jaki sposób Rafał Augustyn reinterpretuje gatunek kwartetu smyczkowego.

Słowa kluczowe:

twórczość Rafała Augustyna, muzyka XXI wieku, kwartet smyczkowy, gatunek, reinterpretacja

Zasady cytowania

Ferenc, A. (2024). Kwartety smyczkowe Rafała Augustyna w kontekście tradycji gatunku. Edukacja Muzyczna, 19, 71–110. https://doi.org/10.16926/em.2024.19.04

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.