Дата публікації: 2024-12-301

Kwartety smyczkowe Rafała Augustyna w kontekście tradycji gatunku

Aleksandra Ferenc
Edukacja Muzyczna
Розділ: Дослідження та дисертації
https://doi.org/10.16926/em.2024.19.04

Анотація

Wśród autorów kwartetów smyczkowych, którzy w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku mierzyli się z „pamięcią gatunku” znalazł się Rafał Augustyn. W dorobku kompozytora znajduje się aż sześć kwartetów, z których pierwszy powstał w 1973 roku, podczas studiów kompozytorskich we Wrocławiu, a ostatni w 2015 roku. W kwartetach Augustyna można odnaleźć zarówno tendencje klasycystyczne (I Kwartet smyczkowy, Do ut des na kwartet smyczkowy, Dedykacja na kwartet smyczkowy i sopran), jak i odwołania do tradycji przeciwstawiane nowoczesnym rozwiązaniom (II Kwartet smyczkowy). Grand jeté. Kwartet nr 2 12 z elektroniką to kolaż różnych idiomów, cytatów, dźwięków instrumentalnych i brzmień konkretnych. Utwór ma formę podróży przez stolice Europy. Ostatni kwartet Augustyna – Monadologia (III Kwartet smyczkowy) swobodnie nawiązuje do Leibnizowskiej koncepcji monad – filozoficznych atomów. Składa się z miniatur zespolonych za pomocą statycznych łączników. Tworząc tę kompozycję Augustyn inspirował się Webernem i Kurtágiem. Zmierzenie się z tradycją gatunku w XXI wieku jest dla twórcy ważnym artystycznie wyzwaniem. W referacie autorka przedstawi na wybranych przykładach, w jaki sposób Rafał Augustyn reinterpretuje gatunek kwartetu smyczkowego.

Завантажити файли

Правила цитування

Ferenc, A. (2024). Kwartety smyczkowe Rafała Augustyna w kontekście tradycji gatunku. Edukacja Muzyczna, 19, 71–110. https://doi.org/10.16926/em.2024.19.04

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.