W czasopiśmie przyjęto i stosuje się zasady etyki publikacyjnej zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics).
Etyka publikacji
- 
Publikacja i autorstwo - 
Każdy Autor dołącza do zgłoszenia oświadczenie o oryginalności złożonej do druku pracy. 
- 
W przypadku artykułów opracowanych przez kilku Autorów mają oni obowiązek ujawnienia wkładu poszczególnych osób w powstanie opracowania i wypełnienia stosownego oświadczenia o bezpośrednim udziale. Wszelkie przypadki nieuczciwych praktyk są demaskowane i podawane do wiadomości publicznej, a także zgłaszane odpowiednim podmiotom. 
 
- 
- 
Publikowane są tylko teksty oryginalne, zgodne z profilem czasopisma, prezentujące wyniki badań nie udostępnionych wcześniej w żadnym innym wydawnictwie, wobec których Autorzy dysponują pełnią praw. 
- 
Autorzy oświadczają, że przesłany przez nich tekst jest dziełem autorskim nigdy wcześniej nie publikowanym, jak też nie przedkładanym do publikacji w innym czasopiśmie. 
- 
Zgłaszając tekst do Podstaw Edukacji Autorzy (lub jeden z autorów wybrany w imieniu pozostałych) oświadczają, że zgadzają się z podstawowymi zasadami zawartymi w czasopiśmie. 
- 
Redakcja obliguje Autorów do podania informacji o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów. Informacje te zaleca się umieścić w sekcji „Podziękowania”. 
- 
Do celów wydawniczych autorzy przekazują prawa autorskie publikacji Uniwersytetowi im. Jana Długosza w Częstochowie. Dalej artykuł dystrybuowany jest na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). 
- 
Autorzy proszeni są o podanie podstawowych danych personalnych: imię, nazwisko, tytuł, nazwa miejsca pracy i adres, numer telefonu lub faksu, e-mail. 
- 
Otrzymane artykuły są zarejestrowane. 
- 
Autorzy są informowani o decyzji redakcji o opublikowaniu lub nie opublikowaniu konkretnego tekstu tuż po zakończeniu procesu recenzowania. 
- 
Obowiązki redakcyjne 
- 
Redaktorzy czasopisma postępują zgodnie z zasadami sprawiedliwości, sumienności, uczciwości i bezstronności. 
- 
Członkowie rady redakcyjnej są odpowiedzialni za jakość, rozwój i doskonalenie Podstaw Edukacji. 
- 
Redakcja powinna dołożyć wszelkich starań aby czasopismo publikowane było bez opóźnień. 
- 
Redaktor Naczelny czasopisma musi tak zorganizować proces recenzji, aby nie doszło do konfliktu interesów osób zaangażowanych w ocenę przesłanego tekstu. 
- 
Redaktor Naczelny czasopisma i inni Redaktorzy powinni szanować intelektualną niezależność autorów. 
- 
Przed przesłaniem otrzymanych artykułów do recenzji Redaktor Naczelny w porozumieniu z Redaktorami tematycznymi powinni bezstronnie je przeanalizować i ocenić ich zgodność z profilem czasopisma, ocenić poziom przygotowania i sprawdzić czy spełnia główne wymagania techniczne. W przypadku, gdy wstępna ocena jest negatywna, artykuły są zwracane Autorom z odpowiednim powiadomieniem. 
- 
Redaktor statystyczny jest odpowiedzialny za analizę artykułów przedłożonych do Podstaw edukacji pod kątem prawidłowego stosowania metod statystycznych. 
- 
Redaktorzy muszą zachować poufność procesu recenzji. Nie mogą udostępniać osobom postronnym otrzymanych do recenzji materiałów ani korespondencji z Recenzentem na temat recenzowanego artykułu. 
- 
Redakcja, po otrzymaniu poprawionych artykułów i odpowiedzi na komentarze recenzentów w formie pisemnej, w razie potrzeby, może ponownie poprosić recenzentów o ocenę poprawek i odpowiedzi autorów, a następnie podejmuje ostateczną decyzję w sprawie przekazania artykułu do publikacji. 
- 
Redakcja stosuje wszelkie dostępne środki w celu zapobiegania plagiatom i publikacji fałszywych danych. 
- 
Wydawcy i redaktorzy zawsze publikują w razie potrzeby poprawki, wyjaśnienia, wycofania i przeprosiny. 
- 
Obowiązki autorów 
- 
Autorzy artykułów muszą potwierdzić, że przesłane dzieło jest oryginalne i że zostało przygotowane przez wskazanych w nim autorów. 
- 
Autorzy są zobowiązani do przyjęcia pełnej odpowiedzialności za treść swojej pracy. 
- 
Autorzy są zobowiązani do przedstawienia wyników badań własnych w sposób jasny, uczciwy i bez fałszowania lub manipulacji danymi. 
- 
Autorzy zapewniają, że przesłane przez nich artykuły nie zawierają osobistej krytyki innych naukowców. 
- 
Autorzy zapewniają, że wszystkie osoby wymienione jako autorzy mają znaczący wkład w dzieło i manuskrypt oraz że wymieniono wszystkich, którzy byli zaangażowani w pracę i przygotowanie manuskryptu. 
- 
Jeśli artykuł został przygotowany przez kilku autorów, wówczas autor zgłaszający artykuł do publikacji jest uważany za pierwszego i głównego autora (autora korespondującego). Zobowiązuje się on przedstawić pozostałym autorom obowiązujące zasady i utrzymywać kontakt z Redakcją czasopisma Podstawy Edukacji. 
- 
Autor korespondujący podpisuje Umowę o przeniesieniu praw autorskich w imieniu wszystkich autorów. Wszelkie zmiany autorstwa po pierwszym przesłaniu muszą zostać zatwierdzone przez wszystkich Autorów i wyjaśnione Redaktorowi. 
- 
Autorzy muszą zmienić artykuły przyjęte do publikacji, biorąc pod uwagę komentarze otrzymane w recenzjach, lub podać uzasadnione wyjaśnienie w formie pisemnej, dlaczego komentarze nie zostały uwzględnione. 
- 
Jeśli Autorzy dowiedzą się, że w opublikowanym artykule występują pewne nieścisłości i poważne błędy, muszą o tym poinformować Redaktora czasopisma i podjąć wspólne wysiłki w celu wprowadzenia poprawek i poprawek. 
- 
Autorzy dają wydawcy czasopisma prawo do nieograniczonego publikowania artykułu w otwartym dostępie. 
- 
Odpowiedzialność recenzentów 
- 
Każdy tekst artykułu przesłanego do redakcji czasopisma Podstawy Edukacji jest recenzowany przez dwóch anonimowych recenzentów. W procesie recenzji stosowana jest podwójnie ślepa recenzja, tzn. tożsamość recenzentów i autorów nie jest ujawniana. Szczegółowe wytyczne dotyczące przebiegu procesu recenzji omówione są w zakładce Zasady recenzowania 
- 
Komentarze recenzenta powinny być bezstronne i krytyczne. Jednak krytyka powinna być konstruktywna. Recenzentów zachęca się do unikania cynicznych komentarzy kierowanych do autora (autorów). Komentarze powinny być sformułowane w sposób czytelny, pozwalający autorowi zrozumieć, jakie działania musi podjąć aby poprawić jakość artykułu. Zachęca się recenzentów do udzielania szczegółowych komentarzy i uwag. 
- 
Recenzenci muszą zgłosić ewentualne konflikty interesów, informując o tym Redakcję. 
- 
Recenzenci nie powinni podejmować się recenzowania artykułów, których, ich zdaniem, nie byliby w stanie ocenić w sposób obiektywny i uczciwy. 
- 
Zachęca się recenzentów do uważnej oceny nie tylko poziomu przesłanego tekstu naukowego, ale też zgodności z profilem czasopisma Podstawy Edukacji oraz zwrócenia uwagi na cytowane w artykule źródła informacji naukowych. 
- 
Recenzenci muszą poinformować redakcję o przypadkach podobieństwa tekstu lub jego fragmentów do innych publikacji, których autorzy nie zostali w tekście wskazani. 
- 
Recenzenci muszą zachować poufność procesu recenzji. Nie mogą udostępniać osobom postronnym otrzymanych do recenzji materiałów ani korespondencji z Redakcją temat recenzowanego artykułu. 
- 
Recenzenci powinni dołożyć wszelkich starań, aby wykonać recenzję na czas. 
- 
Prawa autorów 
Warunki dotyczące praw autorskich wskazane są w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych - Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, ustawa z dnia 4 lutego 1994r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z 2019 r. poz. 1231.
Oświadczenie o ochronie danych osobowych
Dane osobowe i adresy e-mail podane do czasopisma będą wykorzystywane wyłącznie zgodnie z zadeklarowanym celem - do publikacji artykułu w Podstawach Edukacji w otwartym dostępie, w oparciu o rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO): Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1); Ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000).