The self-efficacy of candidates for the teaching profession towards work with a gifted student
pdf (Język Polski)

Keywords

self-efficacy
teacher
gifted student
giftedness
academic education

Abstract

The article presents the results of research related to students’ self-efficacy in relation to their future work with a gifted student. In the theoretical part, important concepts were analyzed and different approaches to the problem of giftedness were presented. In the methodological part, reader was introduced to the research strategy. The method of the diagnostic survey was described, as well as the survey technique used. The empirical part is a quantitative and qualitative data analysis that allowed to find answers to the research questions. It turns out that students assessed their own self-efficacy on average level. They are unfamiliar with a constructivist approach to education that could facilitate and make work with a gifted student easier and more attractive. Some hope is given by the fact that the respondents indicated broadly understood lifelong learning as a way to solve problems in this area.

https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.16
pdf (Język Polski)

References

Bałachowicz, J., Sikorska, J., Krauze-Sikorska, H. (2020). Jak uczy się dziecko? W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 41–62). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Bandura, A. (1982). Self-Efficacy Mechanismin Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122–147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122.

Bandura, A. (1986). Fearful expectations and avoidant actions as coeffects of perceived self-inefficacy. American Psychologist, 41 (12), 1389–1391. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.12.1389.

Callahan, C.M., Renzulli, J.S., Delcourt, A.B., Hertberg, H.L. (2012). Considerations for Identification of Gifted and Talented Students: An introduction to identification. W: C.M. Callahan, H. Hertberg-Davis (red.), Fundamentals of gifted education: Considering multiple perspectives(s. 83–91). New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315639987-8.

Dziewulak, D. (2020). Polityka oświatowa. Przegląd ekspertyz z wybranych obszarów oświatowych (lata 2008–2018). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. https://doi.org/10.31268/d.dziewulak.2020.01.

Gulczyńska, A. (2020). Współpraca nauczycieli z rodzicami – systemowe propozycje rozwiązań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39 (2), 181–193. https://doi.org/10.17951/lrp.2020. 39.2.181-193.

Karpińska, A. (2016). Indywidualizacja jako zasada i wartość w procesie kształcenia. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 428–434). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.

Kopacz, A. (2019). Postawy zawodowe nauczycieli a ich motywacja osiągnięć. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38 (3), s. 161–172.

Kosiak, K.M. (2021). Diagnoza pedagogiczna zdolności i uzdolnień uczniów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio J, Paedagogia Psychologia, 34 (1), s. 183–206. https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.183-206.

Kulawska, E.(2017).Poczucie własnej skuteczności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Forumpedagogiczne, 7 (2), 237–252. https://doi.org/10.21697/fp.2017.2.17.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Limont, W. (2013). Stań na ramionach gigantów, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy. Psychologia wychowawcza, 3, 126–137.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2014). Dziecko jako podmiot działań nauczycieli i rodziców. W: J. Łukasiewicz-Wieleba (red.), Nauczyciele i rodzice. Komunikacja. Relacje. Współpraca (s. 59–67). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Murawska, I. (2014). Współczesne tendencje w polskich badaniach nad zdolnościami. Przegląd badań edukacyjnych, 2 (19), 167–180. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.027.

Pawłowska, B. (2020). Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego. Mity a rzeczywistość. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pękala, J.L., Mączka, I. (2021). Poczucie skuteczności zawodowej nauczyciela w opiniach studentów. W: J.L. Pękala, K. Białożyt-Wielonek (red.), Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela (s. 29–41). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323551034.pp.29-41.

Piwowarski, R. (2018). Prestiż i zarobki polskich nauczycieli. Ruch Pedagogiczny, 2, 39–53.

Renzuli, J.S. (1978). What Makes Giftedness: A Reexamination of the Definition. Phi Delta Kappan, 60 (3), 180–184.

Renzulli, J.S. (2012). Reexamining the Role of Gifted Education and Talent Development for the 21st Century: A Four-Part Theoretical Approach. Gifted Child Quarterly, 56 (3), 150–159. https://doi.org/10.1177/0016986212444901.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz.U. z 2017 poz. 356).

Rubacha, K., Sirotová, M. (2013). Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji. Rocznik

Andragogiczny, 20, 109–118. https://doi.org/10.12775/RA.2013.005.

Sękowski, A. (2005). Inteligencja, twórczość, mądrość a wybitne zdolności. Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Terman, L.M., Oden, M.H. (1947). The gifted child grows up: twenty-five years' follow-up of a superior group. California: Stanford University Press.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B., Tarasiuk, M.J. (2014). Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty – narracje – interpretacje. Białystok: Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku i Uniwersytetu w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii.

Zlateva, A., Lavrentsova, E. (2015). Training of parents of gifted and talented students. Trakia Journal of Sciences, 13 (1), 472–479. https://doi.org/10.15547/tjs.2015.s.01.082.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji