How and why to educate to old age? – geragog perspective
pdf (Język Polski)

Keywords

learning old age
education to old age
gerontological education
gerontology
geragogy

Abstract

Due to the progressive aging process of modern societies, the issue of preparation for old age has become extremely important. In terms of representatives of geragogy (pedagogy of old age), the most important form of preparation for old age is education for old age. The article reviews the concept of Polish educators in the field of "learning old age", and also formulates a proposal for gerontological education, covering all age groups.

https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.11
pdf (Język Polski)

References

Chabior, A., Leszczyńska-Rejchert, A., Szarota, Z., (2021), Uniwersyteckie kształcenie gerontologiczne na kierunku pedagogika, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, Tom 20, 1, 9–24. [DOI: https://doi.org/10.24917/27199045.201.1 ]

Dubas, E. (2008). Estetyzacja starości w kontekście pomyślnego starzenia się. W: J. T. Kowaleski i P. Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych (s. 121–122). Łódź: Zakład Demografii i Gerontologii Społecznej UŁ.

Dubas, E. (2013). Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad współczesną starością, Rocznik Andragogiczny, 146–147.

Dzięgielewska, M. (2016). Tożsamość osób starszych w opiniach studentów. W: E. Dubas i M. Muszyński (red.), Refleksje nad starością. Tom I. Obiektywny i subiektywny wymiar starości (s. 119–130). Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Halicka, M. (2004). Satysfakcja życiowa ludzi starych. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Wyd. Akademia Medyczna.

Janke, A. W. (2000). Starość w kontekście rodzinności i wychowania człowieka. W: A. M. de Tchorzewski i A. Chrapkowska-Zielińska (red.), „Trzeci wiek”. Szanse – możliwości – ograniczenia (s. 167–177). Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego.

Kamiński, A. (1971). Wychowanie do starości, Zdrowie Psychiczne, 1–2, 93–102.

Kamiński, A. (1975). Pedagogika w służbie gerontologii społecznej, Człowiek w Pracy i w Osiedlu, 4, 9-26.

Kamiński, A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa: Wyd. PWN.

Kamiński, A. (1982). Funkcje pedagogiki. Praca socjalna i kulturalna. Warszawa: Wyd. PWN.

Kamiński, A. (1986). Aktywność jako wzmaganie żywotności osób starszych. W: Encyklopedia Seniora (s. 115–117). Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kamiński, A. (1986). Pedagogika w służbie starości. W: Encyklopedia Seniora (s. 115–117). Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kuchcińska, M. (2000). Możliwości i ograniczenia strategii edukacji do starości i w starości. W: A. M. de Tchorzewski i A. Chrapkowska-Zielińska (red.), „Trzeci wiek”. Szanse – możliwości – ograniczenia (s. 145–153). Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego.

Kuchcińska, M. (2004). Edukacja do i w starości w kontekście kamieni milowych na drodze życia seniorów. W: M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna (s. 145–159). Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego.

Leszczyńska-Rejchert, A. (2021). Wyzwania i zadania geragogiki. Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Semków, J. (2010). Poczucie bezpieczeństwa ludzi starych jako warunek konieczny ich dobrej kondycji psychofizycznej. W: M. Halicki, J. Halicki, K. Czykier (red.), Zagrożenia w starości i na jej przedpolu. (s. 121–130). Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Straś-Romanowska, M. (2000). Paradoksy rozwoju człowieka w drugiej połowie życia a psychoprofilaktyka starości. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Tom 2 (s. 44–55). Bydgoszcz: Wyd. WSP.

Szarota, Z. (2015). Uczenie się starości, Edukacja Dorosłych, 1, 23-35.

Szatur-Jaworska, B. (2006). Faza starości w cyklu życia człowieka – ogólna charakterystyka. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej (s. 35–61). Warszawa: Ofic. Wyd. ASPRA-JR.

Trafiałek, E. (2016). Innowacyjna polityka senioralna XXI wieku. Między ageizmem, bezpieczeństwem socjalnym i active aging. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Uzar, K. (2011). Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy geragogiki. Lublin: KUL.

Zych, A. A. (1999). Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice: „Śląsk” Sp. Z o.o. Wyd. Naukowe.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji