Abstract
The important issue for a contemporary humanist has been the condition of culture in the post-modernity age. The author puts the currently dominant pop culture, that is too flexible and dynamic, on the opposite site to the high culture. In the postmodernity the pop culture standards determine the character of education space. Young people are looking mostly for enjoyment in the pop culture, what influences directly and indirectly the level of education. The result of this phenomenon is ongoing decrease of the level of schooling (education), what comes to the pauperization of the idea of an university. The communication is very important in the areas of culture and education. The most alarming is that the classical communication medium – vocal word, does not have enough influence to both very important processes: education and upbringing. Currently the most important is media coverage. There is a risk that the role of educator will be taken by computers.
References
Ablewicz K., Pedagog kultury jako badacz i uczestnik rzeczywistości kulturowej (aspekt metodologiczny), Edukacja 1999, nr 3.
Baudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.
Bruner J., Kultura edukacji, Universitas, Kraków 2006.
Cantelmi T., Technopłynność. Człowiek w epoce Internetu. Technopłynny umysł, Wydawnictwo Bratni Zew, Kraków 2015
Czarnowski St., Dzieła, t.1 Studia z historii kultury, PWN, Warszawa 1956.
Gellner E., Postmodernizm, rozum i religia, PIW, Warszawa 1997
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2002.
Innis H., Nachylenie komunikacyjne [w] Communicare. Almanach antropologiczny, t.2: Oralność i piśmienność, (red.) G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007.
Jenks Ch., Kultura, ZYSK I S-KA Wydawnictwo, Poznań 1993.
Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.
Kwieciński Z., Patologie postu. Preteksty-konteksty-podteksty, Impuls, Kraków 2012.
McLuhan M., Galaktyka Gutenberga, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019.
Melosik Z., Współczesne amerykańskie spory edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1994.
Michl W., Pedagogika przeżyć, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków 2012.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańska 2005.
Sennett R., Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszwa 2013.
Szkudlarek, Intelektualizm-edukacja-czas ponowoczesny [w] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Impuls, Kraków 1995.
Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam gdzie panuje równość, wszystkim żyje się lepiej, Czarna Owca, Warszawa 2011.
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, t.1, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Copyright © 2020 Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie oraz autorzy, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons – Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode)