Ethical considerations around a fragment of the Bruno Jasieński’s novel Collusion of the indifferent. Unfinished novel part one.
Pdf (Język Polski)

Keywords

ethics
indifference
human indifference
popular literature
popular culture

Abstract

The subject of consideration is a fragment of Bruno Jasieński's novel „Collusion of the indifferent. Part one of the unfinished novel. „In turn, the purpose of the article is to answer the question: how to interpret a mental construct: „Do not be afraid of enemies – in the worst case they can kill you. Do not be afraid of friends – at worst they can betray you. Beware of the indifferent – they do not kill and do not cheat, but with their silent consent, murder and betrayal exist in the world”? The selected assumptions were implemented by means of an analysis of the literature on the subject and an author's research project. The method of diagnostic survey was chosen for the study, which was supplemented with an interview technique and research tool in the form of a proprietary interview questionnaire. In the research procedure, a qualitative strategy was identified, most often associated with the interpretative paradigm, which allowed for giving up hypotheses. The research group was made up of pedagogues whose narratives are an important complement to the text.

https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.12
Pdf (Język Polski)

References

Asher, S. R., Pequette J. A., (2003). Loneliness and peer relations in childhood, Curent Directions in Psychological Science, 12(3), 75-78.

Balcerzan, E. (1968). Styl i poetyka twórczości dwujęzycznej Bruno Jasieńskiego. Wrocław:Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Bauman, Z. (2009). Nowoczesność i zagłada, trans. T. Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bulska, J. (2018). Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych i kształtowaniu samopoczucia człowieka, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 123, 51-59.

Burszta, W. J. (2004). Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Burszta, W. J. (2008). Świat jako więzienie kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Butler, J. (2011). Ramy wojny, tłum. trans. A. Czarnecka. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Camus, A. (2017). Dżuma. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Dudek, A. (2003). Kultura popularna kulturą nowoczesnego społeczeństwa, Roczniki Nauk Społecznych, XXXI, 1, 61-81.

Dziarnowska, J. (1982). Słowo o Brunonie Jasieńskim. Warszawa: Książka i Wiedza.

Finley, D. J., Holsti, O. R., Fagen, R. R. (1967). Enemies in Politics. Chicago: Rand McNally.

Fulińska, A. (2003). Dlaczego literatura popularna jest popularna?, Teksty Drugie, 4, 55-66.

Herling-Grudziński, G. (1988). Wieża i inne opowiadania. Poznań: W drodze.

Homer, (2017). Iliada. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.

Humenny, G., Grygiel, P. (2017). Częstość i struktura relacji przyjacielskich wśród dzieci kończących szkołę podstawową. Łódź: XXIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej.

Jasieński, B. (1962). Zmowa obojętnych. Nie ukończonej powieści część pierwsza. Warszawa: Czytelnik.

Jaworski, K. (2003). Bruno Jasieński w Paryżu (1925-1929). Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Jaworski, K. (2009). Dandys. Słowo Brunonie Jasieńskim. Warszawa: Iskry.

Kelvin, R. (2016). Depression in children and young people, Paediatrics and Child Health, 26(12), 540-547.

Kolesnikoff, N. (1982). Bruno Jasieński. His Evolution from Futurism to Socialist Realism. Waterloo-Ontario: Wilfrid Laurier UP.

Lec, S. J. (2006). Myśli nieuczesane. Wszystkie. Warszawa: Noir sur Blanc.

Majerski, P. (2001). Odmiany awangardy. Katowice: Wydawnictwo EGO (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Katowicach).

Mickiewicz, A. (2019). Pan Tadeusz. Kraków: Greg.

Mitzner, P. (1993). Bruno Jasieński. Śmierć futurysty, Karta, 11, 11-20.

Nałkowska, Z. (2019). Medaliony. Kraków: Greg.

Nymś-Górna, A. (2019). Emocje w relacjach przyjacielskich dzieci i młodzieży. W: W. Heller, M. Kaźmierska, M. Wieczorek (red.), Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni (s. 95-102). Poznań-Kalisz: Uniwersytet Adama Mic-kiewicza w Poznaniu.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. (2017). Poznań: Pallottinum.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.

Selbirak, M. (2017). Opowiadania Tadeusza Borowskiego. Toruń: Literat.

Sobol, E. (red.). (1994). W: Mały słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Środa, M. (2019). Obcość, obojętność, okrucieństwo, Etyka, 1(58), 42-60.

Thompson, W. R. (2000). Identifying Rivals and Rivalries in World Politics, International Studies Quarterly, 45, 553-563.

Wasilewska, H. (2013). Znaczenie przyjaźni w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży, Nauczyciel i Szkoła, 1(53), 83-101.

Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo, trans. D. Lachowska. Warszawa: PWN.

Wendt, A. (2008). Społeczna teoria stosunków międzynarodowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wiśniakowska, L. (red.). (2007). W: Słownik synonimów. Warszawa: PWN.

Ziółkowski, J. (2014). Konceptualizacja pojęcia wroga, Dialog Edukacyjny, 1(24), 26-32.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji