Help me express myself in a different way – enabling special school students to acquire communicative competence (examples of good practices)
Pdf (Język Polski)

Keywords

key competence
communicative competence
EU projects
audio description
touch and feel books

Abstract

Along with the development of a knowledge society it’s crucial to create, for all individuals regardless of their origin, age, sex, (dis)ability, conditions for acquiring competence perceived as the key one in their development and taking roles in society. The article presents examples of international cooperation within the frames of building communicative competence of special school students. The attempt to describe and analyze the competence will enable to present inspiring value of the undertaking activities. It may also constitute an incentive to further exchange of experience in this area.

https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.09
Pdf (Język Polski)

References

Bolińska, M. (2014). Z obrazu na słowo. Kilka uwag o technice audiodeskrypcji. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (10), 169–180.

Bilewicz, M. (2015). Trudności dzieci z niepełnosprawnością wzroku w nabywaniu kompetencji kluczowych i sposoby ich przezwyciężania. W: J. UszyńskaJarmoc, K. Nadachewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna (s. 261–273). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Coste, D. i in. (2003). Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Dudel, B., Głoskowska-Sołdatow, M. (2017). Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Klus-Stańska, D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Matusi, M. (2017). Wszystko o Kamishibai. Pytania i odpowiedzi. Katowice: Wydawnictwo Tibum.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 poz. 256.

Toeplitz, K.T. (1984). Sztuka komiksu. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Twardowski, A. (2001). Jak dorośli mogą pomóc dziecku jak nauczyć się języka (s. 29–43). W: T. Rzepa (red.), Psychologia komunikowania się. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Wendreńska, I. (2013). „Inna szkoła”, czyli dobre praktyki w zakresie nowatorstwa pedagogicznego (s. 141–151). W: Markéta Šauerová (red.), Zážitková Pedagogika a možnosti jejího využii při práci s vybranými cílovými skupinami. Praha: Vysoká Škola Tělesné Výchovy a Sportu Palestra.

Wendreńska, I., Stankowska, N. (2013). Des projets de l’UE comme possinilité de l’amelioration de la qualité de formation professionnelle et l’activation professionnnelle des personnes handicapées mentales. Les expériences à l’Ecole spécialisée pour handicapés cienciences, mentaux 8 à Tychy (s. 104–114). W: A. Stankowski (red.), Visopn dans l’éducation des élèves handicapés mentaux. Fribourg: Association internationale Sciences, Éducation, Cultures, Traditions.

Wiśniewska-Kin, M. (2015). Kompetencje kluczowe uczniów w społeczeństwie wiedzy – konieczność mentalnych przewartościowań (s. 13–27). W: J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Zacłona, Z. (2018). Rozważania o kompetencjach kluczowych w kontekście edukacji (s. 10–20). W: Z. Zacłona, B. Lisowska (red.), Kluczowe kompetencje rozwijane w kształceniu i wychowaniu. Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.

Zawadzka-Bartnik, E. (2013). Problem kompetencji – założenia i edukacyjne iluzje (s. 35–47). W: J. Stańczyk, E. Nowikiewicz (red.), Dydaktyka językowa a kompetencje ogólne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych.

Żuchowska, W. (1999). Do czego dydaktykom potrzebne jest pojęcie kompetencji. Nowa Polszczyzna, 1, 31–36.

Źródła internetowe

https://en.calameo.com/books/005889121302f70e79ee2 [02.07.2019].

https://twinspace.etwinning.net/79805/pages/page/589855 [01.07.2019]. www.arteterapia.blogspot.pl [29.06.2019].

www.facebook.com/ZespolSzkolSpecjalnychNr8WTychach [01.07.2019].

http://oculino.com/kolobajki-ksiazki-dotykowe/

https://www.tibum.pl/shop/co-to-jest-kamishibai

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn, 18 grudnia 2006 r. w sprawie kluczowych kompetencji w uczeniu się przez całe życie, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dn. 30.12.2006, http://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj [dostęp: 29.06.2019].