Дата публікації: 2019-10-041

Sonata d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego. Geneza – technika kompozytorska – recepcja – opinie

Maryla RENAT
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2015.10.02

Анотація

Artykuł syntetyzuje wszelkie informacje, komentarze, omówienia na temat Sonaty d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 Karola Szymanowskiego i prezentuje dokładną analizę formy i języka dźwiękowego tego dzieła. Układ treści zawarty jest w 5 paragrafach: 1) Wstęp, 2) Geneza, 3) Recepcja, 4) Technika kompozytorska, 5) Sonata d-moll w literaturze muzykologicznej.

Pierwszy z nich podaje wstępne uwagi o stylu skrzypcowym kompozytora. Drugi przytacza wszystkie dane i okoliczności, dotyczące powstania Sonaty d-moll na podstawie polskiego pi-śmiennictwa. Trzeci to przegląd recenzji utworu po pierwszych publicznych wykonaniach w Pol-sce i za granicą. Czwarty paragraf jest centralną częścią artykułu i traktuje o technice kompozytor-skiej. Podzielony został na 7 zagadnień: 1. Architektonika, 2. Budowa współczynników formal-nych, 3. Technika pracy tematycznej, 4. Plan tonalny utworu, 5. Właściwości melodyki, 6. Faktura a harmonika i tonalność, 7. Relacje interinstrumentalne. Rozważania analityczne ujęte zostały w dwustopniową strukturę, z zaakcentowaniem zagadnień szczegółowych. Analiza formy i środ-ków techniczno-wyrazowych utworu ma na celu ukazanie dojrzałości twórczej tego młodzieńcze-go dzieła. Ilustrowana jest pięcioma przykładami zapisu nutowego. Ostatni paragraf stanowi prze-gląd opinii na temat Sonaty d-moll Szymanowskiego, zawartych w literaturze polskiej i obcoję-zycznej (niemieckiej, angielskiej, francuskiej), poświęconej biografii i twórczości kompozytora.

Problematyka poruszana w artykule poparta jest licznymi cytatami, zaczerpniętymi z monogra-fii badaczy polskich i obcych. Artykuł zwieńczony jest wnioskami końcowymi. Do tekstu dołą- czono wykaz nagrań płytowych omawianej Sonaty.

Завантажити файли

Правила цитування

RENAT, M. (2019). Sonata d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego. Geneza – technika kompozytorska – recepcja – opinie. Edukacja Muzyczna, 10, 29–58. https://doi.org/10.16926/em.2015.10.02

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.