„The Dublin Evening Post”, 25.02.1806.
Google Scholar
Allen Charles, The polite lady, or, A course of female education: in a series of letters, from a mother to her daughter, wyd. 4, J. Exshaw, Dublin 1779.
Google Scholar
Armstrong Robert Bruce, Musical instruments. English and Irish instruments, t. 2, T., A. Constable, Edynburg 1908.
Google Scholar
Bach Carl Philipp Emanuel, O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych, tłum. J. Solecka, M. Kraft, Astraia, Kraków 2017.
Google Scholar
Bremner Robert, Instructions For The Guitar, R. Bremner, Edynburg 1758.
Google Scholar
Geminiani Francesco, The Art of Playing the Guitar or Cittra, Edynburg 1760.
Google Scholar
Giordani Tommaso, Twelve progressive lessons for the harpsichord, pianoforte or organ op. 25, Longman & Broderip, Londyn 1780.
Google Scholar
Marella Giovanni Battista, Sixty-six Lessons for the Cetra or Guittar, in every key, both flat and sharp, G.B. Marella, Londyn 1758.
Google Scholar
Mattheson Johann, Das neu-eröffnete Orchestre, B. Schiller, Hamburg 1713.
Google Scholar
Mozart Leopold, Gruntowna szkoła skrzypcowa, tłum. K. Jerzewska, Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, Poznań 2007.
Google Scholar
O'Keeffe John, Recollections of the Life of John O'Keeffe, t. 2, Londyn 1826.
Google Scholar
Oswald James, A Compleat Tutor for the Guittar, with Two Scales shewing the Method of Playing in the keys of C and G, J. Oswald, Londyn 1760.
Google Scholar
Quanz Johann Joachim, O zasadach gry na flecie poprzecznym, tłum. M. Nahajowski, Akademia Muzyczna, Łódź 2012.
Google Scholar
Giordani Tommaso, Six Solos for a Guitar with a thorough Bass for the Harpsicord, and one Trio for a Guitar, Violin and Bass, Longman & Broderip, Londyn 1780.
Google Scholar
Armstrong Robert Bruce, Musical instruments. English and Irish instruments, t. 2, T., A. Constable, Edynburg 1908.
Google Scholar
Bartel Dietrich, Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music, University of Nebrasca Press, Lincoln – Londyn 1997.
Google Scholar
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne, t. 1: Teoria formy. Małe formy instrumentalne, PWM, Kraków 1983.
Google Scholar
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Wielkie formy instrumentalne, t. 2: Formy muzyczne, PWM, Kraków 1987.
Google Scholar
Donington Robert, The Interpretation of Early Music, Faber & Faber, Londyn 1963.
Google Scholar
Fubini Enrico, Historia estetyki muzycznej, tłum. Z. Skowron, Musica Jagiellonica, Kraków 1997.
Google Scholar
Galpin Francis William, Old English Instruments of Music: Their History and Character, Methuen, Londyn 1910.
Google Scholar
Jones David Wyn, Music in Eighteenth-Century Britain, Routledge, Abingdon 2000.
Google Scholar
Łobaczewska Stefania, Style muzyczne, t. 1, cz. 1, PWM, Kraków 1960.
Google Scholar
Moreno José Miguel, Vihuela, guitarra barroca, guitarra clásico-romántica, Glossa Music, S. L., Madryt 2000.
Google Scholar
Neumann Frederick, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music With Special Emphasis on J.S. Bach, Princeton University Press, Princeton 1983.
Google Scholar
Newman William Stein, The sonata in the Baroque era, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1959.
Google Scholar
Wilk Piotr, Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
Google Scholar
Coggin Philip, This Easy and Agreeable Instrument: A History of the English Guittar, „Early Music” 1987, t. 15, nr 2, s. 204–218.
Google Scholar
Chodkowski Andrzej, Teoria formy sonatowej Francesco Galeazziego i jej zastosowanie do analizy dzieł Haydna i Mozarta, „Muzyka” 1991, nr 4, s. 69–76.
Google Scholar
Churgin Bathia, Francesco Galeazzi's Description (1796) of Sonata Form, „Journal of the American Musicological Society” 1968, t. 21, nr 2, s. 181–199.
Google Scholar
Gurgul Wojciech, Gitara angielska w polskiej kulturze muzycznej, „Muzyka” 2022, nr 1, s. 65–95, [DOI: 10.36744/m.1147].
Google Scholar
Lawrence William John, Tommaso Giordani. An Italian Composer in Ireland, „The Musical Antiquary” 1910–1911, nr 2, s. 99–107.
Google Scholar
Włodarczyk Małgorzata, Bach i co dalej? Rzecz o zapomnianej literaturze gitarowej II połowy XVIII wieku i o gitarze angielskiej, „MusiQs” 2018, nr 6, s. 3.
Google Scholar
Żegleń-Włodarczyk Małgorzata, Gitara angielska i zapomniany repertuar gitarowy II połowy XVIII wieku, „Edukacja Muzyczna” 2022, nr 17, s. 121–138 [DOI: 10.16926/em.2022.17.09].
Google Scholar
Brossard Sébastien de, hasło: Suonata, [w:] Dictionaire de Musique, contenant une explication Des Termes Grecs, Latins, Italiens et François les pluz usiez dans la Musique, Paryż 1703, s. 118–119.
Google Scholar
Chodkowski Andrzej, hasło: Giordani Tommaso, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, EFG, Kraków 1987, s. 311–312.
Google Scholar
Cholij Irena, hasło: Giordani, Tommaso, [w:] The New Grove Dictionary of Music and Musicians, t. 9, Nowy Jork – Londyn 2001, s. 885–887.
Google Scholar
Greene David Mason, hasło: Tommaso Giordani, [w:] Biographical Encyclopedia of Composers, t. 1, The Reproducing Piano Roll Fundation, Cleverland 1985– 2007, s. 350.
Google Scholar
Hamberger Georg Christoph, Meusel Johann Georg, hasło: Scheppach Georg August, [w:] Das gelehrte Teutschland oder Lexikon der jetzt lebenden teutschen Schriftsteller, Meyersche Buchhandlung, Lemgo 1776, s. 103.
Google Scholar
Klein Axel, hasło: Giordani, Tommaso, [w:] Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), część biograficzna, t. 7, Bärenreiter, Kassel 2002, s. 990–992.
Google Scholar
Toporowski Marek, „Orgelbüchlein” J.S. Bacha jako podręcznik muzycznej retoryki i summa teologiczna, maszynopis, praca magisterska, promotor: prof. J. Serafin, Akademia Muzyczna Fryderyka Chopina, Warszawa 1987.
Google Scholar
Komarnicki Krzysztof, Forma sonatowa i cykl sonatowy w muzyce gitarowej w latach 1780–1830, maszynopis, praca doktorska, promotor: prof. I. Poniatowska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2000.
Google Scholar
Poulopoulos Panagiotis, The Guittar in the British Isles, 1750–1810, wydruk komputerowy, praca doktorska, promotor: dr. D. Martin, prof. A. Myers, University of Edinburgh, Edynburg 2011.
Google Scholar
Żegleń-Włodarczyk Małgorzata, „Sześć sonat solowych na gitarę angielską” Tommaso Giordaniego w perspektywie wykonawstwa historycznego i współczesnego, wydruk komputerowy, praca doktorska, promotor: prof. R. Orzechowska, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego, Kraków 2020.
Google Scholar
Kloss Jürgen, The „Guittar” In Britain 1753–1800, źródło: http://www.justanothertune.com, [stan z 25.06.2018].
Google Scholar
Spencer Robert, Harwood Ian, English guitar, [w:] The New Grove Dictionary of Music and Musicians, [DOI: 10.1093/gmo/9781561592630.article.08823], źródło: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/display/10.1093/
Google Scholar
gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000008823, [stan z 23.06.2018].
Google Scholar
MacKillop Rob, The 17th- and 18th-century citterns, źródło: https://robmackillop.net/ nguitar/cittern [dostęp: 25.06. 2018].
Google Scholar