Opublikowane: 2019-10-041

Ut musica poesis. Odniesienia muzyczne w życiu i twórczości Virginii Woolf

Maria SEREMET-DZIEWIĘCKA , Marek KUCHARSKI
Edukacja Muzyczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.16926/em.2018.13.01

Abstrakt

Ideą, która przyświecała nam przy napisaniu artykułu, było uwypuklenie roli motywów muzycz- nych w twórczości literackiej Virginii Woolf, jak również zwrócenie uwagi na związki, które łą- czyły ją z muzyką, jej twórcami oraz odbiorcami. Mimo że poetycka proza pisarki ma charakter interdyscyplinarny, bogato czerpiąc z obszaru sztuk siostrzanych, szczególnie malarstwa, zagad- nienie jej związków z muzyką jest traktowane marginalnie. Choć sama Woolf nie posiadała teore- tycznego przygotowania muzycznego i nie grała na żadnym instrumencie, muzyka odgrywała istotną rolę w jej życiu, albowiem dorastała ona w świecie dźwięków, głównie za sprawą przyrod-niej siostry Stelli. Była też stałą bywalczynią imprez muzycznych. Najsilniej jednak na kształtowa- nie jej wrażliwości i preferencji muzycznych oddziaływali przyjaciele: Saxon Sydney-Turneri kompozytorka Ethel Smythe. Ślady konwergencji muzyki i literatury odnaleźć można nie tylko w eseistyce i powieściach pisarki, ale również w jej twórczości publicystycznej. Warsztat pisarski Woolf ulegał stałej ewolucji. Pisarka bardzo chętnie sięgała do idiomatyki języka muzycznego, wzbogacając tym samym repertuar środków leksykalnych i stylistycznych. Do jej ulubionych kom-pozytorów należeli J.S. Bach, W.A. Mozart i L. van Beethoven. Szczególnie wiele uwagi poświę- ciła jednak R. Wagnerowi, stosunek do muzyki którego w jej dojrzałym pisarstwie uległ poważnej redefinicji. Choć proza Woolf ma charakter wybitnie psychologiczny, o jej wartości decyduje rów- nież wymiar estetyczny, o czym w dużym stopniu decydują odniesienia do muzyki.

Słowa kluczowe:

epizod, interdyscyplinarność, interludium, intermedialność, intertekstualność, konwergencja, motyw, proza poetycka, publicystyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

SEREMET-DZIEWIĘCKA, M., & KUCHARSKI, M. (2019). Ut musica poesis. Odniesienia muzyczne w życiu i twórczości Virginii Woolf. Edukacja Muzyczna, 13, 17–35. https://doi.org/10.16926/em.2018.13.01

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.