Wskazówki redakcyjne dla autorów
Wskazówki dla autorów
- Zasady ogólne:
Czasopismo naukowe Studia Neofilologiczne. Rozprawy językoznawcze publikuje oryginalne artykuły naukowe, artykuły przeglądowe, recenzje i sprawozdania z konferencji naukowych. Przyjmujemy teksty głównie w języku angielskim, niemieckim i polskim oraz w innych językach europejskich.
Objętość artykułu (wraz ze spisem literatury) powinna wynosić ok. 12-18 stron wydruku komputerowego A4 (strona 1800 znaków), a recenzji i sprawozdań ok. 3-5 stron, z marginesami 2,5 cm z każdej strony.
Wymagane jest przygotowanie plików w formacie WORD (rozszerzenie doc lub docx) czcionka TNR 12.
[Teksty należy przesyłać jako załącznik do wiadomości e-mail na adres studianeo@ujd.edu.pl.]
- Struktura tekstu
Część nagłówkowa tekstu
W całej części nagłówkowej stosuje się interlinię 1.
Imię i nazwisko autorki/autora/autorów (czcionka TNR 14, lewy górny róg, wielkie litery);
ORCID: format (TNR 10, interlinia 1);
Afiliacja w języku kraju, w którym znajduje się jednostka i w języku angielskim, włącznie z nazwą kraju (TNR 10, odstęp 1); np., Uniwersytet Jagielloński, Polska
Jagiellonian University, Poland
Tytuł artykułu (czcionka TNR 14, pogrubiona, wyśrodkowana, odstęp 1,15)
Tytuł w języku angielskim, jeśli oryginalny tytuł nie jest w języku angielskim (czcionka TNR 14, wyśrodkowana);
Streszczenie w języku angielskim (do 10 wierszy, czcionka TNR 10, interlinia 1, wyśrodkowane);
Słowa kluczowe w języku angielskim, poprzedzone terminem KEYWORDS, od 4 do 6 słów oddzielonych przecinkiem, zapis zakończony kropką.
Po tytułach (w tym rozdziałach i podrozdziałach) nie stawia się kropki.
Strony nie powinny być numerowane.
- Tekst zasadniczy
Tekst zasadniczy (czcionka TNR 12, wyśrodkowany, interlinia 1,5).
Zalecany podział tekstu na rozdziały. Tytuły i ewentualne podtytuły powinny być oznaczone cyframi arabskimi, np. 1., 1.1., 1.2. ... (czcionka TNR 12, pogrubiona, wyrównanie do środka).
4.Cytaty w tekście
W przypisach śródtekstowych, nazwisko autora i data publikacji pojawiają się w nawiasach, np. (Langacker, 2000).
W cytatach, w których nazwisko autora jest włączone do tekstu jako część zdania, rok wydania publikacji występuje w nawiasach, np. Langacker (2000) wskazuje, że... .
Odniesienia bibliograficzne w tekście w nawiasach okrągłych:
(Lakoff, 2006, ss. 25-27), (por. Engel, 2000; Dietrich, 2007a).
Poniższe przykłady pochodzą z https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/citations/paraphrasing:
- Velez et al. (2018) found that for women of color, sexism and racism in the workplace were associated with poor work and mental health outcomes, including job-related burnout, turnover intentions, and psychological distress.
- Play therapists can experience many symptoms of impaired wellness, including emotional exhaustion or reduced ability to empathize with others (Elwood et al., 2011; Figley, 2002)
Terminy obcojęzyczne, np. łacińskie, powinny być wyróżnione kursywą.
- Uwagi dodatkowe
Należy używać nawiasów okrągłych. Nawiasy kwadratowe powinny być używane tylko do notatek własnych autora i w cytatach, aby wskazać, że części oryginalnego tekstu zostały usunięte.
- Tabele i grafika
Tekst w tabeli: czcionka TNR 10, interlinia 1, odstęp między akapitami 0.
Tabele i grafiki (tylko czarno-białe) powinny być ponumerowane i podpisane u góry (czcionka TNR 10, wyśrodkowane).
Nie należy pozostawiać pustych komórek w tabeli (wstawić - lub cyfrę 0).
Spis literatury
Prosimy o zastosowanie transliteracji na język angielski tytułów z języków, które używają alfabetu innego niż łaciński, przy użyciu odpowiedniego systemu transliteracji (ISO).
- Monografia jednoautorska
Nazwisko, inicjał(y) imienia. (rok publikacji). Tytuł kursywą. Wydawca.
Langacker, R. (2000). Grammar and Conceptualization. Mouton de Gruyter. Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000168-000
- Monografia wieloautorska
- Dwóch autorów
Nazwisko, inicjał(y) imienia, Nazwisko, inicjał(y) imienia. (rok publikacji). Tytuł kursywą. Wydawca.
Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. The University of Chicago Press.
- Trzech lub więcej autorów
Nazwisko, inicjał(y) imienia (imion), Nazwisko, inicjał(y) imienia(imion) i Nazwisko, inicjał(y) imienia(imion). (rok publikacji). Tytuł kursywą. Wydawca.
Fischer, O.,Van Kemenade, A., Koopman, W., & Van Der Wurff, W. (2000). The syntax of Early English. Cambridge University Press.
- Monografia pod redakcją
Nazwisko, inicjał(y) imienia (imion), (red.). (rok wydania). Tytuł kursywą. Wydawca.
Rich, J. M. (Red.). (1972). Readings in the philosophy of education (2.wyd.). Wadsworth.
Watson, J. B., & Rayner, R. (2013). Conditioned emotional reactions: The case of Little Albert (D. Webb, Red.). CreateSpace Independent Publishing Platform. http://a.co/06Se6Na (oryginał opublikowany w 1920)
- Rozdział, esej lub artykuł jednego autora w książce lub encyklopedii.
Nazwisko, inicjał(y) imienia (imion), (rok publikacji). Tytuł rozdziału, eseju lub artykułu. W Inicjał(y)imienia. Nazwisko (red.), Tytuł książki. Wydawca.
Medley, D. M. (1983). Teacher effectiveness. In H. E. Mitzel (Red.), Encyclopedia of educational research (Tom. 4, ss. 1894-1903). The Free Press.
- Podręczniki
Nazwisko, inicjał(y) imienia (imion), (rok publikacji). Tytuł rozdziału. W Inicjał(y)imienia. Nazwisko (red.), Tytuł książki. Wydawca.
Elders, M. (2019). Neighborhood watch: Social media in the community. In M. Elders (Ed.), POL 241: Politics and activism in the 21st century (ss. 34–41). American University.
- Artykuł w czasopiśmie
Nazwisko, inicjał(y) imienia (imion). (rok publikacji). Tytuł artykułu. Tytuł czasopisma, tom (nr), numery stron.
Herrington, A. J. (1985). Classrooms as forums for reasoning and writing. College Composition and Communication, 36(4), 404-413.
- Dokument elektroniczny
American Psychological Association. (2008). Electronic resources. http://www.apastyle.org/elecref.html.
Sillick, T. J., Schutte, N. S. (2006). Emotional intelligence and self-esteem mediate between perceived early parental love and adult happiness. E-Journal of Applied Psychology, 2(2), 38-48. http://ojs.lib.swin.edu.au/index.php/ejap/article/view/71/100
Stultz, J. (2006). Integrating exposure therapy and analytic therapy in trauma treatment. American Journal of Orthopsychiatry, 76(4), 482-488. doi:10.1037/0002-9432.76.4.482
Oil painting. (2019, December 8). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Oil_painting&oldid=929802398
Merriam-Webster. (b.d.). Semantics. In Merriam-Webster.com dictionary. Data dostępu 4 stycznia 2020, z https://www.merriam-webster.com/dictionary/semantics
- Opublikowane rozprawy i prace dyplomowe
Zambrano-Vazquez, L. (2016). The interaction of state and trait worry on response monitoring in those with worry and obsessive-compulsive symptoms [Rozprawa doktorska, University of Arizona].
UA Campus Repository. https://repository.arizona.edu/handle/10150/620615
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w The APA Publication Manual (7th ed.) https://apastyle.apa.org.